Støt os i kampen

Støt os
Statens Institut for Folkesundhed planlægger to scleroseprojekter
d. 1 marts 2010

Er der en sammenhæng mellem sclerose og hudkræft, og hvad betyder det egentlig for scleroseramtes livskvalitet at være i behandling for sygdommen?

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Eftersom sclerose er særligt udbredt i lande som Danmark, Norge, Sverige, Skotland og Canada er en af hypoteserne omkring sygdommen, at mangel på sollys og dermed D-vitamin kan være medvirkende til dens udvikling.
Samtidig ved man, at hudkræft, som er den mest udbredte kræftform i Danmark, ofte skyldes at huden udsættes for UV-stråler fra solen eller solarierør.
Så hvis personer med hudkræft i lavere omfang får sclerose end andre mennesker, vil det underbygge hypotesen om, at mangel på sollys og dermed D-vitamin øger risikoen for at få sclerose.
Om det er tilfældet, har Statens Institut for Folkesundhed (SIF) nu besluttet sig at kigge nærmere på.
”Vi har registre af meget høj kvalitet, både når det gælder sclerosepatienter og kræftpatienter i form af Scleroseregistret og Cancerregistret. Hvis man sammenligner oplysninger fra de to registre, kan vi se om personer med hudkræft har en lavere forekomst af sclerose end den øvrige befolkning,” siger Joan Bentzen, forsker på SIF.
Samtidig vil en sammenligning af de to registre skaffe nogle grundlæggende tal for sclerosepatienters risiko for at få hudkræft. Det er interessant, fordi en ny tabletbehandling med stoffet Fingolimod, som er undervejs, er under mistanke for eventuelt at kunne øge risikoen for hudkræft.
”Midlet er så forholdsvist nyt endnu, at der kun er tale om enkelte tilfælde, som har været omtalt i de medicinske tidsskrifter. Man ved derfor ikke bestemt, om der er en reel risiko for at få hudkræft, hvis man tager Fingolimod. Men hvis vi får nogle "basistal" for sclerosepatienters risiko for at få kræft i huden, vil det hjælpe os til senere at kunne tilbagevise eller bekræfte, at behandlingen med stoffet øger risikoen for kræft i huden,” siger Joan Bentzen.

Sclerosepatienters livskvalitet

SIF vil også iværksætte et projekt på Esbjerg Centralsygehus, hvor det skal undersøges, hvordan en medicinsk behandling af sclerose påvirker patienternes livskvalitet.
”Det er en interviewbaseret undersøgelse, hvor vi spørger ind til patienternes psykiske og fysiske velbefindende. Det skal blandt andet vise os om, patienterne føler, at deres livskvalitet bedres, når de kommer i behandling,” forklarer Joan Bentzen.
I første omgang er der tale om en pilotundersøgelse med et mindre antal patienter, men viser den interessante resultater, vil instituttet gå efter at gennemføre en eller flere større undersøgelser, som tager temperaturen på sclerosepatienters livskvalitet.
”Der er ikke foretaget systematiske undersøgelser af, hvordan sclerosepatienter har det, og hvordan det er at leve med sclerose. Det kunne vi godt tænke os at vide noget om.” siger Joan Bentzen.
SIF søger lige nu specialestuderende, der kunne være interesserede i at kaste sig ud i de to opgaver, så er man studerende på en relevant uddannelse for eksempel folkesundhedsvidenskab, biologi eller medicin og har lyst til at arbejde med et af projekterne i sit speciale, kan man kontakte Joan Bentzen på e-mail: joab@niph.dk