Støt os i kampen

Støt os
Stødende udmeldinger fra Kommunernes Landsforening
d. 13 august 2010

Næstformanden i Scleroseforeningen, Ulla Wæber, står uforstående overfor Kommunernes Landsforenings udmeldinger

Kommunernes Landsforening har i denne uge været ude med udmeldinger i forbindelse med sommerens debat om udgifter og prioriteringer på handicapområdet i kommunerne.
Se baggrund her

Næstformanden i Scleroseforeningen, Ulla Wæber, svarer her på udmeldingerne. Ulla Wæbers svar er desuden sendt til flere danske medier.

Se Jan Trøjborgs indlæg i Politiken onsdag den 11/08 2010.

Se Anny Winthers indlæg i Kristeligt Dagblad tirsdag d. 10/08.
Her

Ulla Wæber svarer her på udmeldingerne:

Hvad handler DET her om?
I gårsdagens aviser udtaler både Jan Trøjborg (i Pol) og Anny Winther (i KD) sig om, hvordan de ser sommerens ”hede” debat om udgiftsstigninger på handicapområdet. På en måde der virker stødende på mig, der har problematikken tæt på. Vi har i Scleroseforeningen set en betydelig stigning i antallet af henvendelser fra medlemmer, der mener, de ikke får den hjælp, de har krav på af kommunen, og vi vinder 80 procent af ankesagerne! En stigning, der allerede begyndte i 2008 efter kommunalreformen, og tendensen er stadig stigende, således er det dokumenteret i ”eksempelsamlingen” fra de 32 Danske Handicaporganisationer i 2009. I år har vi set en yderligere forværring, når det gælder negative holdningstilkendegivelser om mennesker med handicap fra embedsfolk og politikere. Til trods for det mener Jan Trøjborg at det er handicaporganisationerne der bruger den kedelige retorik.

Hvad handler DET om?
For den enkelte borger med handicap handler det ganske simpelt om at få en hverdag til at hænge sammen med lidt hjælp. Det kan være hjælp til mobilitet f.eks. en kørestol, el-crosser, eller en dropfodskinne, som gør, at man kan komme rundt og ud at handle. Det kan også være, at man er helt afhængig af andres hjælp for at få hverdagen til at fungere. Dertil har vi fået en ny ordning ”Borgerstyret Personlig Assistance” (BPA), som er fortrinlig - hvis bare kommunerne vil visitere til den. Tænk at man i stedet for at have ”besøg” 5-10 gange af hjemmehjælpen i døgnet kan ansætte en personlig hjælper og dermed blive et menneske, der kan disponere over sin egen tid. Det er måske et privilegium for folk uden handicap?

Hvad handler det om? Det handler måske om, at kommunerne ikke har brugt den fornødne tid til at ændre sagsgange og uddanne medarbejderne, så nu er helhedssynet på borgeren svært at få øje på.
Hvad handler det om? Det handler om, at der er sat for få midler af til et område, hvor der tidligere var flere strenge i det amtslige og kommunale til at dække de mange forskellige områder. Handler det om, at politikkerne ikke har kunnet overskue udgiftsniveauerne efter reformen? Under alle omstændigheder er det mennesker med handicap, der bliver tabere, når kommunekassen lukkes for bevillinger midt på året.  Så kan du vente et halvt år på dit hjælpemiddel.  Udover den psykiske belastning, det er, forhindrer det mennesker med handicap i at leve deres liv.