Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Stående ovationer til danskere med sclerose ved verdenskongres
d. 11 september 2014

5000 neurologer, forskere, sygeplejersker mfl. rejste sig op og klappede, da Oceans of Hope-besætningen åbnede sclerosekongressen i Boston

Næsten 9000 delegerede er i den kommende weekend samlet i Boston til ECTRIMS/ACTRIMS (The European and American Comittee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis), der er verdens største kongres for sclerose. Sidste år var 7000 neurologer mfl. samlet i København til den tilsvarende.

Film, taler og klapsalver

I dag åbnede kongressen i Boston med den officielle åbningsceremoni - med et estimeret besøgstal på 5000 - styret af præsidenten for ACTRIMS Dr. Suhayl Dhib-Jalbut,  og Professor Maria Trojano, Præsident for ECTRIMS. Efter en kort introduktion blev der vist en film om Oceans of Hope og rejsen ned gennem Europa og videre over Atlanten, hvorefter initiativtager læge Mikkel Anthonisen fortalte om projektet.

"Det hele startede, da jeg mødte en patient med sclerose. Han var smed og havde selv tidligere bygget en båd. Nu havde sclerose gjort, at han ikke kunne mere. Jeg kiggede på ham, slog ham på skulderen og sagde: du skal sejle igen!", sagde Mikkel Anthonisen fra scenen. Herefter forklarede han om rejsen, der skal vise, at sclerose hører til som et vilkår i livet, men ikke som den faktor, der sætter dagsordenen.

Et stærkt publikum for det budskab

Præsidenten for ACTRIMS Dr. Suhayl Dhib-Jalbut, overrakte en check på 10.000 dollars til fonden Sailing Sclerosis, der står bag projektet. Derefter blev hele besætningen kaldt på scenen til stående ovationer fra hele salen.

"Det var utroligt rørende og en stærk oplevelse at stå der med verdens førende forskere indenfor sclerose", sagde Mikkel til det efterfølgende Pressemøde.
Sejlbåden Oceans of Hope lagde i mandags til kaj i Boston. Ombord på skibet var seks mennesker med sclerose. En amerikaner, en portugiser og fire danskere med sclerose. Mikkel Farver, Jacob Wolsing, Jens Thomsen og Tine Perlt.  Oceans of Hope-skibet ligger i Bostons havn ugen ud. Næste stop er New York i november.

FOTO:onEdition/Oceans of Hope