Gå til hovedindhold

Spasmer, kramper og sex

17. november 2016
Kort fortalt

Hvis du døjer meget med spasmer og kramper, har du måske oplevet, at de kan være meget genererende for dit sexliv. De kan være svære at undgå, men her få du gode råd og tips til, hvordan du i hvert fald kan mindske den indflydelse, de har på din seksualitet.

Thumbnail


Du og din partner er godt i gang under dynen. Det er dejligt, du er tændt, og så – argh! Det ene ben kramper helt til, eller den hånd, du lige var så godt i gang med, begynder at få sit helt eget liv med spasmer. 

Og det er ikke første gang, det sker. Måske har du jævnligt oplevet, hvordan en ellers dejlig og intim stund bliver ødelagt af de spasmer og kramper, som rigtig mange mennesker med sclerose døjer med. Og måske er du så frustreret over det, at du er på nippet til at give op og bare lade sex være sex og så ellers bruge din sparsomme energi på noget andet.

Men vent lidt med det. For der findes ting, du kan gøre, som kan hjælpe med til at mindske de gener, spasmer og kramper giver. Og med det dejlige pift til livskvaliteten, som en god gang sex kan give dig, håber jeg, du synes, det er værd at forsøge.

Sådan mindsker du generne fra kramper og spasmer under sex:

  1. Mange oplever, at orgasmer er med til at dæmpe spasmer og kramper – ikke kun under sex, men generelt. Andre oplever, at orgasmer forværrer problemet, men de fleste opdager, at det bliver bedre på sigt, hvis sex foregår hyppigt og regelmæssigt. Så her er den perfekte undskyldning for at bruge endnu mere tid på seksualiteten. Jo mere sex og jo flere orgasmer; jo færre kramper og spasmer.
     
  2. Mange får medicin til at dæmpe kramper og spasmer. Det kan være forskelligt, hvordan det virker for den enkelte, men i mange tilfælde vil du kunne planlægge din seksualitet, alt efter hvordan og hvornår medicinen virker. Sørg for at tage den regelmæssigt. Det kan måske lyde lidt kedeligt at skulle planlægge de frække stunder, men hvis det virker, så du kan nyde sex uden at skulle være bekymret for spasmer og kramper, hvorfor så ikke?
     
  3. Sørg for at være udhvilet. Hvis du er træt, kan det øge spasmer og kramper. Få derfor din søvn, hvil, når du er træt, og spis sundt og regelmæssigt. Dyrk seksualiteten på de tidspunkter på dagen, hvor du er mest frisk.
     
  4. Find de stillinger, hvor du kan slappe mest af undervejs. Jo flere kræfter du bruger, jo mere øges risikoen for spasmer og kramper. Desuden oplever mange, at stillinger, hvor der er mange knæk i kroppen, mindsker spasmer og kramper, hvorimod de forværres, når de ligger udstrakt. Du kan f.eks. bruge sofaen eller en stol (du kan også bruge din kørestol), så du får knæk i både knæ og hofter. Du kan også spørge din fysioterapeut, om han eller hun kan anbefale nogle gode stillinger til lige præcis dig. Læs mere om gode stillinger her
     
  5. Dyrk yoga. Rigtig mange oplever, at yoga eller andre lignende motionsformer med stræk og afspænding er med til at dæmpe spasmer og kramper. I mange kommuner er det også muligt at gå til kørestols-yoga, hvor der instrueres særligt i forhold til dine behov. Der findes også mange gode bøger og DVD’er om yoga, og nettet bugner af gratis artikler og videoer, som kan hjælpe dig med at komme i gang. Du kan f.eks. finde masser af gratis materiale i god kvalitet her. Vær nysgerrig og prøv dig frem.
     
  6. Mange oplever, at medicinsk cannabis i høj grad dæmper spasmer og kramper. Det er endnu ikke en godkendt medicinsk behandling, så jeg vil ikke opfordre dig til at bruge det, men jeg ved, at mange oplever forbedring i forhold til kramper og spasmer, når de bruger medicinsk cannabis.
     
  7. Brug hjælpemidler. Det kan f.eks. være en stol som Intimate Rider, som både minimerer de kræfter, du skal bruge, og samtidig sørger for knæk i knæ og hofter. Læs mere om den her. Det kan også være en god vibrator, enten til mænd eller kvinder, så du ikke behøver bruge så mange kræfter for at ”komme i mål”. Du kan se et udvalg til inspiration her. Husk, at du kan søge om tilskud til erotiske hjælpemidler hos kommunen. Brug desuden puder, dyner og møbler til at støtte kroppen, så du kun skal bruge et minimum af kræfter.
     
  8. Tantra kan også være en god løsning til at dæmpe kramper og spasmer. Jeg har før skrevet om tantra her i nyhedsbrevet, og det kan du finde her.  
     

Hvis intet af det virker, vil jeg anbefale, at du får hjælp af en autoriseret sexolog med forstand på emnet eller en af sexologerne på sclerosehospitalerne i Ry eller Haslev.

I næste nyhedsbrev vender vi det hele på hovedet. Indtil nu har det handlet om dig med sclerose – men næste klumme er til din partner. Den kommer til at handle om, hvordan man som partner til en med sclerose takler alt det der med sex og parforhold.

I mellemtiden er du altid velkommen til at skrive til mig på sexolog@elseo.dk, hvis du har forslag til emner, du godt kunne tænke dig, jeg skriver om, eller hvis du har ris eller ros. Du kan også følge mig på Facebook her, hvor jeg jævnligt poster links til blogindlæg om sygdom og seksualitet. Du kan også finde dem på min hjemmeside her.

 

Rigtig god fornøjelse!

 

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.