Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Spørgsmål om Fampyra behandles først i maj
d. 2 april 2012

Der er endnu ingen endelig afklaring på, hvor betalingen af gangpillen Fampyra skal ligge. Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin overtager nu sagen og behandler den til maj

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Hvorvidt det er hospitalerne, der skal uddele Fampyra eller man selv skal kunne hente det på apoteket med en recept i hånden fra sin neurolog, er stadig et åbent spørgsmål.
Et spørgsmål, der handler om penge. For hvis pillen mod gangbesvær skal udleveres på hospitalerne vil udgiften ligge på deres budgetter. Hvis man selv skal hente det på apoteket, skal patienten i første omgang selv lægge pengene ud og bagefter få sin læge til at søge enkelttilskud hos Sundhedsstyrelsen, så man kan få sine udgifter refunderet.

Kan ordineres af alle neurologer
Da Fampyra blev godkendt til behandling i Danmark sidste år, var det oprindeligt tænkt som et hospitalspræparat, men eftersom, der er tale om en symptomatisk behandling, blev det bestemt, at det skulle kunne ordineres af alle neurologer – også privatpraktiserende – og ligge under enkelttilskudsordningen. Det skyldtes blandt andet, at også mennesker med sekundær progressiv sclerose kan have glæde af præparatet, og en del af disse er ikke decideret tilknyttet en hospitalsafdeling.

Dyr behandling
Efter at ansøgningerne om enkelttilskud til Fampyra begyndte at rulle ind hos Sundhedsstyrelsen i efteråret og i begyndelsen af i år, har Sundhedsstyrelsen nu imidlertid bedt Danske Regioner genoverveje, om Fampyra alligevel ikke skal udskrives fra hospitalerne. Fampyra er nemlig en dyr behandling, der koster omkring 150 kroner om dagen eller 4.200 kroner om måneden. Derfor vil man gerne have ekstra hånd i hanke med udskrivningen.

Flere problemer i hospitalsbehandling
Problemet, hvis Fampyra bliver en hospitalsbehandling er bare, at udgifterne til præparatet ifølge neurologernes vurdering kan løbe op i et to-cifret millionbeløb om året, og et sådant beløb er der ikke til rådighed på hospitalernes budgetter. Dertil kommer så den problemstilling med, at en del af de patienter, der kunne have glæde af Fampyra ikke går på hospitalerne. Og i og med, at der er lang ventetid for nyhenviste patienter, hvis de ikke lige står og skal i immunmodulerende behandling, vil der være lange udsigter til, at de kan få medicinen udskrevet.

Sagen op i særligt udvalg
Efter at Danske Regioner har kigget på sagen og blandt andre Scleroseforeningen har foreholdt dem problemstillingerne, har Danske Regioner så nu bestemt, at det udvalg, der hedder Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) skal se nærmere på sagen. RADS har mulighed for at indkalde et fagudvalg bestående af neurologer for at høre deres input til udarbejdelsen af en behandlingsvejledning for Fampyra. Det vil udvalget bestemme på deres møde 8. maj, om man skal.

Ansøgninger behandles
Indtil da oplyser Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner, at patienter, der har fået udleveret Fampyra på recept og selv har lagt penge ud for lægemidlet, fortsat skal søge enkelttilskud gennem deres læge til deres udgifter hos Sundhedsstyrelsen. Styrelsen oplyser også, at man nu er gået i gang med at kigge på de ansøgninger om enkelttilskud til Fampyra der har ligget i en periode og ventet på behandling. Nogle patienter har allerede fået svar på deres ansøgning, og resten behandles hurtigst muligt. Visse ansøgninger kræver yderligere uddybning af lægerne.

Scleroseforeningen følger sagen, og vi oplyser her på hjemmesiden, så snart, der er nyt.

Læs mere om Fampyra