Støt os i kampen

Støt os
Smykker med socialt ansvar
d. 6 oktober 2010

Lis Aagaard Andersen sælger håndlavede Bonadea-rosesmykker. Overskuddet ved salget går til scleroseforskningen

Af Peter P. Christensen

”Når man har en forretning af en vis størrelse, så har man også et socialt ansvar,” siger Lis Aagaard Andersen, der nu lancerer et smykke, "Bonadea-rosen", der støtter forskningen i sclerose.
58-årige Lis Aagaard Andersen er indehaver af guldsmedebutikken Bona Dea i Ringe på Fyn. Bona Dea (”den gode gudinde”) er navnet på den romerske gudinde for frugtbarhed og sundhed, hvis gaver giver held, og for Lis går det på den måde op i en højere enhed at støtte forskning med et smykke.
At det er forskning i sclerose, hun støtter, er ikke nogen tilfældighed. Sclerose har krydset Lis’ liv ved flere lejligheder. Som barn husker hun, at hendes fars fætters datter fik konstateret sclerose, og senere  har hun været med i Rotary-arrangementer til fordel for Scleroseforeningen. Hendes mand har været meget aktiv i politik og var på et tidspunkt opstillet sammen med Scleroseforeningens lokalafdelingsformand for kommunerne Faaborg-Midtfyn og Nyborg kommuner, Kurt Simonsen, og endelig har hun haft kontakt med en del kunder, der har sclerose.
”Jeg har altid syntes, det var en forfærdelig sygdom, og den har krydset min livsbane flere gange. En dag inviterede Kurt os med til ROSELIV-koncert (årligt tilbagevendende velgørenhedskoncert, red.), og her så jeg, hvordan de bruger rosen aktivt som symbol og fik den ide, at man kunne lave et smykke”, forklarer Lis.

Smykker med vokseværk

Efterfølgende snakkede hun med en designer og fik udviklet de håndlavede og individuelle smykker, som nu sælges som støttesmykker for scleroseforskningen.
Lis Aagaard Andersen har haft guldsmedeforretningen ”Bona Dea” i Ringe siden 1993. Hun begyndte med et enkelt lokale og en ansat udover hende selv. I dag har butikken tre gange så meget plads som i begyndelsen og tre gange så mange ansatte.
Bonadea-rosen er et håndlavet sølvvedhæng med håndskåret rose i ægte sten. Det fås i forskellige farver og med forskellige kæder.