Støt os i kampen

Sclerosepatienter i DR2-program om livets store dilemmaer
d. 7 oktober 2011

Programmet kan ses mandag den 10. oktober kl. 23

Kan man tillade sig at sætte et barn i verden, når man lider af en svær og uhelbredelig sygdom som sclerose? Kan man bryde sit ord og sætte sin scleroseramte ægtefælle på plejehjem, når pasningskravet overstiger ens kræfter?

Sådan lyder to af de i alt ti svære dilemmaer, som DR2 sætter fokus på i en række udsendelser hen over efteråret. Programmet tager udgangspunkt i danskere fra virkelighedens verden, som tumler med et svært dilemma, og som gerne vil have kvalificeret hjælp til at træffe et valg.

Et panel af engagerede debattører med hver deres overbevisning og hver deres moralske ståsted forholder sig aktivt til de enkelte dilemmaer og giver hver deres kvalificerede bud på, hvad det rette valg vil være ud fra den religion, som de hver især bekender sig til. Panelet skifter fra gang til gang, men vil bestå af tre deltagere, der for eksempel kan fx være en ’troende tvivler’ med rødder i kristendommen, en ateist, en buddhist, en muslim, en gadepræst m.fl.

”Vi vil med programmet bl.a. gerne vise, hvad man kan bruge religioner til i dag”, siger programtilrettelægger Bettina Ohlsen til Scleroseforeningen.

Mandag den 10. oktober kl. 23.00 vil dilemmaet om at sætte sin scleroseramte ægtefælle på plejehjem blive debatteret.

Læs mere om programmet på DR's hjemmeside