Scleroseforeningens Sundhedsudvalg skriver med på debatten om kost og sclerose

15. november 2012
Kommentar af Jette Bay, formand for Scleroseforeningens Sundhedsudvalg og Lasse Skovgaard, sundhedspolitisk medarbejder

Tak til Anne-Kirsten Brønserud og Gunda R. Jensen for deres kommentarer til kosttemaet i sidste nummer af Magasinet. Begge kommentarer indeholder saglige og gode pointer, ikke mindst vedr. forskningsmetoder.

Vi er i Scleroseforeningen helt enige i, at kost er et meget vigtigt område ift MS. Mange af vores medlemmer interesserer sig for kost og for kostens betydning for deres velbefindende og sygdomsudvikling. Vi er også enige i, at der eksisterer mange udfordringer ift. at undersøge kostens betydning, og at forskellige forskningsmetoder med fordel kan kombineres for at få et samlet, dækkende billede. Endvidere er det korrekt, at det ofte er en udfordring at skaffe finansiering til relevant forskning.

Scleroseforeningen er patienternes forening. Derfor har vi en forpligtelse til at beskæftige os med emner, der interesserer vores medlemmer. Men vi har også en forpligtelse til at basere vores råd og vejledning på fagkundskab. I 2009 havde vi i nogle år anbefalet en særlig MS-kost. Der var dog opstået en del forvirring omkring disse kostråd, og der blev derfor gennemført en temadrøftelse i foreningens Sundhedsudvalg. Her deltog bl.a. en neurolog, en ernæringsterapeut og en konsulent indenfor alternativ behandling. Udvalgets samlede vurdering var på baggrund af drøftelsen, at foreningens generelle anbefaling skulle være de 8 almene kostråd, da man ikke fandt tilstrækkeligt grundlag for at anbefale én bestemt samling af særlige kostråd for mennesker med MS. Udvalget lagde samtidig vægt på, at man anerkender, at kosten kan have stor betydning for mennesker med MS, og at den enkeltes erfaringer kan være af stor betydning og værdi i tilrettelæggelsen af en individuel kostplan.

Scleroseforeningen følger nøje udviklingen indenfor forskning i kost og MS. Vi tager løbende emnet op til debat og vurderer, om der er grundlag for at revidere vores anbefalinger. Sclerosehospitalet i Haslev er i øjeblikket i gang med at gennemgå den eksisterende litteratur for at vurdere den helt aktuelle viden på området. Vi vil tage de mange gode pointer fra Anne-Kirsten Brønseruds og Gunda R. Jensens indlæg med i vores fremtidige debatter.

Jette Bay, formand for Scleroseforeningens Sundhedsudvalg
Lasse Skovgaard, sundhedspolitisk medarbejder

Læs Anne-Kirsten Brønseruds indlæg her

Læs Gunda R. Jensens indlæg her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.