TemaCCSCISe hele temaet

Scleroseforeningens direktør fraråder CCSVI-operation

15. september 2014
Rigtigt mange videnskabelige undersøgelser har afvist en sammenhæng mellem CCSVI og sclerose, og Scleroseforeningens direktør fraråder danske patienter at blive opereret
Thumbnail

Jeg vil gerne fråråde, at man bruger sine penge på at tage til udlandet og få ballonudvidet sine halsvener.

Sådan lyder det fra Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind, når hun bliver spurgt til CCSVI. For på trods af at teorien nu har været kendt siden slutningen af 2008, har ingen endnu kunnet reproducere Paolo Zambonis resultater fra den gang, hvor han viste, at stort set alle ud af 65 sclerosepatienter led af forsnævrede halsvener, mens fænomenet ikke kunne ses hos 235 kontrolpersoner.

Dyr operation

For andre forskere har det været svært at se fænomenet, og når nogle har fundet forsnævrede halsvener, har de været lige så eller endda mere fremherskende hos de raske kontrolpersoner end hos sclerosepatienterne.

”Set i det lys synes jeg, det er meget problematisk at der stadig er læger rundt omkring, der udfører operationen. Det er en operation, der koster mange penge, og selvom en ballonudvidelse er et relativt harmløst indgreb, så er det stadig et indgreb. Den slags skal man ikke foretage, uden der er videnskabeligt belæg for, at det virker,” siger Mette Bryde Lind.

Gentagne operationer er farlige

Scleroseforeningens direktør har oplevet, at nogle patienter er taget af sted for at blive opereret gentagne gange, hvilket kan være risikabelt, fordi der kan dannes arvæv i venerne. Der er også nogle, der har fået indsats stents for at holde venerne åbne, og det kan være decideret livstruende.

”Det vil jeg gerne advare ekstra kraftigt imod. Der er eksempler på stents, der har revet sig løs eller forårsaget blodpropper. Det kan være meget farligt.”

Betyder noget at gøre noget

Mette Bryde Lind er ikke blind for, at mange føler, det har hjulpet dem at få foretaget en CCSVI-operation.

”Det er klart, det gør indtryk på mig, når folk fortæller, at de har fået det bedre,” siger Mette Bryde Lind, der anerkender, at man, når man er syg, vil gøre alt der står i ens magt for at afhjælpe sygdommen.

”Vi ved fra forskning, hvor stor betydning det har både fysisk og psykisk, at patienter engagerer sig i egen behandling. Mange sclerosepatienter har erfaringer med at kunne leve bedre med sygdommen og opnå større velvære gennem fokus på for eksempel sund livsstil, og det at gøre noget ved sin situation – såkaldt empowerment. Men der skal selvfølgelig være tale om forsvarlige ting,” siger Mette Bryde Lind.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.