Scleroseforeningen sponsorerer CCSVI-undersøgelse

18. oktober 2010
Scleroseforeningens hovedbestyrelse besluttede i onsdags, at give penge til en undersøgelse af forekomsten af CCSVI blandt sclerosepatienter. Undersøgelsen er den første af sin art i Danmark

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Lider sclerosepatienter i højere grad af forsnævrede halsvener end andre mennesker?
Det mener den italienske læge Paolo Zamboni, og spørgsmålet er i øjeblikket det mest centrale i den debatom CCSVI, der p.t. foregår blandt sclerosepatienter og læger, efter Zamboni har beskrevet fænomenet og gjort opmærksom på, at der måske er en forbindelse mellem sclerose og forsnævrede halsvener.
Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet med professor Per Soelberg Sørensen i spidsen vil derfor nu iværksætte en undersøgelse, hvor 24 sclerosepatienter og 16 raske kontrolpersoner skal sammenlignes for at se, om der er forskel på de to grupper, når det gælder forsnævringer i venerne på halsen, og det forsøg besluttede Scleroseforeningens hovedbestyrelse i onsdags at sponsorere med 575.000 kroner.
”Vi synes, det er meget positivt, at danske læger nu vil kigge på det her, så vi kan få en fornemmelse af, om CCSVI er unikt for sclerosepatienter eller ej. Derfor vil vi gerne stå for udgifterne,” siger Mette Bryde Lind, direktør i Scleroseforeningen, der dog gerne ser, at undersøgelsen gøres større end Rigshospitalet har lagt op til.
”Hvis undersøgelsen udvides til at omfatte flere patienterog raske kontroller, vil det gøre resultatet mere validt og give os en større viden. Derfor vil vi nu indgå i en dialog med Per Soelberg Sørensen om, hvorvidt det kan lade sig gøre,” siger Mette Bryde Lind, der også vil bede Scleroseforeningens forskningsudvalg om deres mening om forsøget.
”Da der er tale om indsamlede midler, skal vi naturligvis være sikre på, at de bruges så fornuftigt som muligt, derfor vil vi gerne høre  forskningsudvalget, så vi sikrer den videnskabelige kvalitet” siger Mette Bryde Lind

Ultralyd og MR-scanning

Planen er, at de 24 patienter og 16 kontrolpersoner alle undersøges ved hjælp af ensåkaldt intrakranial Doppler ultralydsundersøgelse og med MR-scanning. Ved ultralydsundersøgelsen, der skal gennemføres på Rigshospitalets karkirurgiske afdeling, vil man undersøge blodets tilbageløb i halsvenerne(jugularis venerne) og i de dybe blodårer i hjernen (de cerebrale vener). Desuden vil man lave en højopløsningsscanning af halsvenerne for at se, om der er forsnævringer, undersøge blodgennemstrømningen i halsvenerne og måle størrelsen af dem i siddende og liggende stilling.
Ved MR-scanningerne, som skal udføres på Hvidovre Hospital, vil man tage billeder af venerne i hjernen og de øverste rygmarvsvener på halsen og bestemme blodcirkulationen i de store halsvener. Alle MR-undersøgelse vil blive anonymiserede og vurderet blindet, så lægerne ikke ved om de kigger på en sclerosepatient eller en rask kontrol.
 Patienterne udvælges blandt patienter i Dansk Multipel Sclerose Center. De vil være i aldersgruppen 18-55 år,  skal alle have attakvis sclerose og have bevaret deres gangfunktion, eventuelt med støtte.
Undersøgelsen planlægges at finde sted fra november til januar, og resultatet af undersøgelsen ventes derfor, at kunne ligge klar en gang i februar.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.