Scleroseforeningen mener

3. januar 2013
Foreningen kritiseres i Ekstra Bladet for at kræve medlemsskab ved mere omfattende rådgivning fra socialrådgivere. Bladet fortæller ikke, at Scleroseforeningen har en helt åben og gratis netrådgivning

”Et godt råd? Ja, det bli’r lige 265 kroner”. Sådan lyder den misvisende overskrift på en historie om Scleroseforeningen i Ekstra Bladet i dag.

Historien handler om en ung mand med sclerose, Mikkel Nielsen, der føler sig afvist af Scleroseforeningen på grund af kravet om medlemskab for at få fri adgang til foreningens gratis socialrådgivning og psykologhjælp.

Mikkel ønsker ikke at være medlem af Scleroseforeningen og fortæller til Ekstra Bladet, at han finder kravet ”skammeligt”.

Netrådgivning åben for alle

Hvad Ekstra Bladet ikke fortæller, er, at Scleroseforeningen har en netrådgivning, der er åben for alle – også for Mikkel og alle andre, der ikke er og ikke ønsker at være medlemmer. Rådgivningen knytter 19 eksperter til sig, herunder også socialrådgivere og psykologer.

Havde Mikkel benyttet sig af netrådgivningsmuligheden, ville han – i lighed med alle andre, der benytter sig af dette tilbud – have fået svar på sine spørgsmål inden for tre til fem dage.

”Når vi kræver medlemskab for at benytte sig af vores øvrige tilbud, så skyldes det, at Scleroseforeningen i modsætning til rigtig mange andre patientforeninger fører sager for sine medlemmer. Det er et tungt og ressourcekrævende arbejde at bistå medlemmerne med at få den rette hjælp og føre ankesager, men det er noget vi lægger stor vægt på at kunne fortsætte med. Samtidig er det vigtigt for os ikke at efterlade nogen uden hjælp, og derfor er vi meget omhyggelige med at orientere om muligheden for at benytte sig af vores netrådgivning, når vi får henvendelser fra mennesker, der ikke ønsker at være medlem af foreningen,” siger Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.