Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Scleroseforeningen indledte Folkemødet med et brag
d. 15 juni 2012

Skoleelever prøvede på egen krop, hvordan det er at have sclerose

De fleste telte var tyste og lukkede, da Scleroseforeningen torsdag kl. 9 tog fat på årets Folkemøde med en events, hvor 115 elever fra den lokale Kongeskærskolen kom på besøg i teltet. Og forsangeren fra bandet 8Ball, Ronnie Lennett fik på den møde mulighed for at indlede Folkemødet med et brag af et nummer, der satte stemningen i teltet.

Bagefter fik hans kæreste Mia Wolffbrandt, som har sclerose, eleverne til at lytte koncentreret, da hun fortalte om det at være ung med sclerose. De mange skoleelever fik også mulighed på egen krop at erfare lidt om, hvad tilværelsen med sclerose byder på af udfordringer. Hvad enten det så drejer sig om at åbne en æske Gajol med handsker på eller klare et spørgeskema med nedsat syn.

God dialog med politikerne

Et væsentligt element i Scleroseforeningens deltagelse i Folkemødet er den gamle galease Mester af Rønne, hvor politikerne møder folkemødegæster under en times sejlads – og hvor Scleroseforeningens repræsentanter får lejlighed til at drøfte sclerosens verden med politikerne.

Torsdagens sejladser havde således deltagelse af ministeren for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen samt folketingspolitikerne Joachim B. Olsen, Jane Heitmann og Jens Henrik Thulesen Dahl. Også medlem af Region Hovedstaden Leila Lindén var med.

Sejladsen, som var planlagt til en time, endte med at vare halvanden time, og det blev til en rigtig god og konstruktiv drøftelse af de forhold, som knytter sig til at leve med sygdommen sclerose. Og skipper Kenn Kjellberg satte næsten alle sejl sydpå langs kysten, så deltagerne virkelig fik en oplevelse af at sejle med et gammelt sejlskib.

Mens der på sejladsen var stor forståelse og enighed om udfordringer og opgaver, var modsætningerne klarere på Scleroseforeningens dialogmøde, hvor reformeringen af fleksjob- og førtidspensionsordningen hurtigt kom på dagsorden. Finn Sørensen, Enhedslisten, var ikke overraskende en arg modstander af regeringens forslag, mens underdirektør Erik Simonsen havde stor sympati for forslaget. Men arbejdsmarkedet og mennesker med handicap og deres forhold til og muligheder på arbejdsmarkedet kom i høj grad i fokus, og der var netop meningen.