Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Scleroseforeningen fik sag på skinnerne
d. 30 august 2007

Et godt samarbejde mellem Scleroseforeningen og et af vores medlemmer satte i december måned fut i en sag om handicaptilgængelighed på Grenaa Station.

Af Natasja Engholm, nen@scleroseforeningen.dk

Græsset står i fuldt flor mellem de slidte, rustne skinner. I baggrunden ligger noget, der mest af alt ligner en brakmark. Når man kommer ind på Grenaa Station, føler man sig sat halvtreds år tilbage. Og ikke på den gode måde. Stationen ligner noget, der ikke er blevet renoveret siden åbningen i 1876, og handicapfaciliteterne er også derefter. Her er hverken handicaptoiletter eller parkering til handicappede, og indtil for nyligt var det sågar heller ikke muligt for folk i kørestol, eller som er gangbesværede at komme af toget på stationen.

Indtil Jens Holst, der bor i Grenaa Kommune, og som selv har sclerose, tog initiativ til at få gjort noget ved problemet.

”Jeg oplevede, at jeg kunne komme med toget fra Grenaa, men når jeg skulle tilbage igen, kunne jeg ikke komme af,” fortæller han.

I Grenaa er både perronen og togene af ældre dato, og der er over en halv meter fra togets trin til perronen. Det er ikke kun et problem for de lokale kørestolsbrugere, folk med barnevogne og ældre gangbesværede, der bruger togene, men også for de scleroseramte, der ønsker at besøge Dronningens Ferieby.

”Genial løsning”

Jens Holst er også formand for Handicaprådet i Grenaa, og i lang tid forsøgte han at løse problemet ved at kontakte blandt andet DSB, trafikministeren og De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI). Alle steder løb han ind i samme svar: ”Ikke vores ansvar”.

I sommeren 2006 henvendte Jens Holst sig derfor til Scleroseforeningen for at få den fornødne assistance.

Efter at Scleroseforeningens direktør Peter Kauffeldt havde henvendt sig til DSB, kom der for alvor skred i tingene. Den 23. november 2006 mødtes repræsentanter for Scleroseforeningen, DSB, Formanden for Feriebyens venner og den afgående borgmester i Grenaa Kommune, Gert Schou (A), for at diskutere og løse problemerne.

Løsningen blev en tredeling: DSB etablerer en handicaplift og står for den daglige administration, Grenaa Kommune finansierer den, og Handicaprådet administrer uforudsete problemer. Ordningen forventes at komme i gang fra 1. februar 2007, og til den daglige håndtering af liften har kommunen hyret en lokal vognmand, der til dagligt kører handicapservice. Han skal hjælpe kørestolsbrugere og gangbesværede med at komme op og ned af liften.

”Det er en genial løsning,” siger Jens Holst, der nu vil arbejde videre med at få forbedret de øvrige handicapfaciliteter på stationen.

Handicapliften

• Kan løfte op til 300 kg.
  • Løfter op til 95 cm
  • Kan benyttes på alle perroner