Scleroseforeningen bakker op om modernisering af indsamlingsloven

1. februar 2013
Mere åbenhed og modernisering af gammel lov bydes velkommen

Af Peter Palitzsch Christensen

Der skal være mere åbenhed i indsamlingssystemet, og flere almennyttige organisationer skal kunne hente midler direkte hos danskerne gennem offentlige indsamlinger. Det er hovedpunkterne i et forslag til en ny indsamlingslov, som regeringen er på vej med. Inden for de kommende uger vil justitsminister Morten Bødskov fremsætte lovforslaget, som skal modernisere den nuværende lov, der stammer helt tilbage fra 1972.

40 år gammel lov

Den ny lov lægger op til helt nye og mere gennemskuelige rammer for offentlige indsamlinger. Udvalget bag den betænkning, der ligger til grund for lovforslaget, foreslår blandt andet, at der etableres et uafhængigt indsamlingsnævn, der skal give tilladelser til gade-og husindsamlinger og holde øje med etikken i indsamlingerne. Den 40 år gamle lov indeholder for eksempel en liste med organisationer, der fik retten til at gennemføre indsamlinger, og på den liste er foreninger som "Foreningen til mødres og børns Bespisning" og "Damekomiteen dansk jul i Sydslesvig", foreninger, der ikke eksisterer i dag.

Tilfredshed i Scleroseforeningen

Marketingchef i Scleroseforeningen, Helle Ousted, har været med i arbejdet med moderniseringen af indsamlingsloven. Hun er godt tilfreds med resultatet:
"Med den nye lov sikres det, at vi kan fortsætte vigtige indsamlingsaktiviteter som bl.a. medlemshvervning, som er kernen i mange organisationers indtjeningsgrundlag. Samtidig bliver der sat ekstra fokus på etikken i indsamlingsarbejdet, som er altafgørende for at vi som branche kan blive ved med at have befolkningens opbakning til at samle penge ind," siger hun.

Glæde hos Isobro

Robert Hinnerskov, generalsekretær i Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, Isobro, har været med til at præge lovforslaget i udvalgsarbejdet og er glad for resultatet.

"Forventningerne til indsamlingsorganisationernes indsats stiger i disse år, og det betyder, at det er vigtigt med nye og bedre rammer for deres arbejde. Vi har holdt mange møder med medlemmerne, og der bakkes op om forslaget. Det har været nødvendigt med en lang proces og mange drøftelser for at nå frem til fornuftige rammer, der afspejler virkeligheden, men som også gerne skal holde i 40 år igen," siger Robert Hinnerskov til Kristeligt Dagblad. Han bakkes op af Helle Ousted:

"Jeg kan kun bakke op om Robert Hinnerskovs glæde over resultatet, og samtidig udtrykke stor beundring for det store arbejde som Robert Hinnerskov, øvrige medarbejdere i Isobro og Isobros formand har lagt i at få en moderniseret indsamlingslov. Et arbejde som hele indsamlingsbranchen har glæde af," siger hun.

Den nye indsamlingslov skal igennem tre behandlinger i Folketinget og høres i branchen igen, før den vedtages.

Læs mere på Isobros hjemmeside

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.