Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Satser penge og tillid på indisk behandling
d. 22 november 2010

Seks hold danskere med sclerose tager til Indien for at blive opereret mod CCSVI. Læs her en reportage fra det første hold, der tog afsted

Af Claus Leick

De første ti danske sclerosepatienter landede i begyndelsen af november i Delhi lufthavn. De næste par måneder ankommer yderligere fem hold af danskere, som alle betaler 30.000 kr. for en veneudvidende operation i den indiske hovedstad.
De var trætte – meget trætte – da Finair-flyvet med to timers forsinkelse landede i Delhis internationale lufthavn den første søndag i november. Nogle kunne gå selv, flere kom i kørestole, men alle blev de mødt af et meget stort banner med påskriften ”welcome to the danish group”.
Det var ansatte fra Medanta som stod klar til at modtage de ti danske sclerosepatienter og deres medhjælpere.
En enkelt af danskerne skulle køre med den ventende ambulance, mens resten af gruppen blev fordelt i to minibusser – én kørte til et nærliggende lufthavnshotel, mens den anden sammen med ambulancen kørte den direkte vej til det enorme og helt nye Medanta privathospital med adresse i en forstad til Delhi.
Her var modtagelsen sammenlignelig med ankomsten til hotel i den bedre ende af skalaen.
De fem danske sclerosepatienter og deres ledsagere fik hjælp med bagagen og kørestolen, og blev straks kørt til en særlig lounge for internationale gæster/patienter. Et stort lyst rum med lærke sofagrupper i sort læder og en venlig og hurtig betjening ved informationsskranken.
”Det er her I fremover kan henvende jer, hvis I eller jeres pårørende har brug for hjælp til fx at arrangere transport fra hospitalet eller lignende. Lige nu skal vi have jer tjekket ind på hospitalet og så skal I hurtigt få jeres værelser”.
Og i løbet af en halv time var alle danskere tjekket ind og havde fået anvist deres værelse på 7. etage.

Lyse værelser og topservice

På syvende etage summede det næsten nye hospital af liv og service.
En lind strøm af servicemedarbejdere, rengøringspersonale, sygehjælpere og madudbringere fyldte de lange og klinisk rene gange med liv.
Der gik da heller ikke mange minutter fra danskerne var blevet indlogeret i de store og lyse værelser med både kunst og fladskærme på væggene til, at 4 – 5 hold af medarbejdere havde været på besøg i værelserne.
For at måle og veje, tage blodtryk, komme med skiftetøj eller med lækkert anrettet mad til patienterne og deres pårørende.
Ulla Skov Hansen (55) fra Odense havde taget sin søn, Mads, med som hjælper. Efter at været indlogeret med de øvrige danskere på 7. sal, blev hun mindre end to timer ankomsten til hospitalet kørt til scanning på 1. sal.
Og mens Ulla Holm Jensen og fire andre patienter gik i gang med forundersøgelserne, var de fem øvrige patienter blevet indlogeret på hotellet. For at hvile sig og for at vente et par dage indtil det blev deres tur.
På fjerdedagen skiftede de to hold og efter otte dage i Indien var de alle på vej mod Danmark igen.
De har alle betalt 30.000 kr. for behandlingen, plus omkostninger til rejse, ophold og ledsager.
For den pris får de følgende program efter den første dag med forundersøgelser: På andendagen bliver de opereret, på tredje- og fjerdedagen er der undersøgelser, samtaler og besøg hos fysioterapeuten.
Alle de danske patienter er blevet bedt om at medbringe en samlet beskrivelse af deres sygdomsforløb på engelsk, som det indiske team af læger kan studere, før og mens de behandler.
Ved afrejsen modtog de alle en CD fra hospitalet. Den indeholder scanningsbilleder og andre fakta fra behandlingen hos Medanta, som patienterne evt. kan bruge, når de kommer tilbage til Danmark.

Vil gerne kunne danse igen

”Jeg blev syg i 2003 og er nu begyndt at skulle bruge stok og kørestol engang imellem. Men jeg drømmer da om at kunne danse igen eller bare få det lidt bedre. Derfor har jeg valgt at bruge de 30.000 kr. på at tage her til Indien for at blive behandlet”, fortæller Ulla Holm Jensen.
Hun ærgrer sig over, at der er så meget modstand blandt lægerne i Danmark. Det burde ikke være nødvendigt at rejse om på den anden side af jorden for få en så relativ enkel og ufarlig operation.
”Jeg ærgrer mig på manges vegne, at de danske læger ikke kommer i gang med denne behandling”, siger Ulla Holm Jensen.
En af de patienter, der først skulle et par dage på hotel før behandlingen, er Ninna Ansbjørn (31) fra Århus.
”Det er dejligt at vi endelig er kommet til Indien. Min mand og jeg har snakket rigtig meget om det her i de sidste tre måneder. Og nu sker det endelig”
”Jeg er fuldstændig tryg ved det her, og er sikker på at Medanta er det bedste sted i hele verden at blive behandlet”.
Hun glæder sig særligt meget til at få ”varme fødder” igen, da hun i dag som så mange andre sclerosepatienter døjer med kolde fødder.

Giver håb til hver tredje

De indiske læger, som behandler de danske patienter, pointerer, at de giver sig rigtig god tid til at informere hver enkel patient om, hvad der skal ske og hvilke chancer der er for forbedringer.
De bruger typisk 1½ time før behandlingen og 45 min efter til samtaler med hver enkelt patient.
Lægerne på Medanta Hospital har været i gang med den særlige veneudvidende operation i ca. ½ år. I den periode har de opereret ca. 100, primært canadiske patienter.
”Vi har stadig brug for at få erfaringer. Derfor vi gør vi meget ud af i vores team - en neurolog, radiolog og kirurg - at drøfte hver enkelt patient meget grundigt. Før, under og efter behandlingen”, forklarer Dr. Vipul Guptaom, der sammen med Dr. Sumit Singh har ansvaret for de danske patienter.
For et halvt år siden var de to læger skeptiske ift., om de skulle tilbyde behandlingen på Medanta. Men efter at have læst en række videnskabelige artikler, vurderede de, at der var tilstrækkelig evidens til, at de turde gå i gang.
”Der er forskellige niveauer af evidens og der er forskellige lægelige vurderinger af, hvad der er tilstrækkeligt for at kunne gå i gang med en behandling”.
”Vi har valgt at gå i gang, men vil bruge de næste par år til at lave vores eget studium af behandlingen og de resultater, som vi og patienterne opnår,” forklarer Dr. Vipul Guptaom.

Svært at hjælpe de dårligste

”Vi kan ikke fjerne sygdommen, men måske give patienterne et ”løft” ift. det stadie, som de befinder sig på nu. Et løft der kan føre til at en patient fx bliver bedre til at gå eller bevæge sine lemmer”, forklarer Dr. Sumit Singh.
Han forklarer, at det derfor er de patienter, der endnu ikke er så hårdt påvirket af sygdommen, der som udgangspunkt vil komme til at få størst fordel af behandlingen.
”Måske kan de begynde at gå igen eller få bedre kontrol over en del af kroppen, som ellers var begyndt at være vanskelig at styre”.
Tilsvarende vil de patienter, der er meget hårdt ramt, måske opleve en forbedring i form af, at de kan begynde at vippe med foden igen.
”Men vi kan ikke udrette mirakler for de meget syge patienter”, understreger de to læger.
 De vurderer, at ca. to ud af tre vil berette om fysiske forbedringer umiddelbart efter behandlingen.
”Der vil dog kun være tale om reelle forbedringer hos ca. 35 procent. På længere sigt vil flere opleve forbedringer, men der vil også være nogle patienter, der oplever det modsatte”, pointerer Dr. Sumit Singh.

Læs meget mere om CCSVI:
www.scleroseforeningen.dk/CCSVI

Læs om personer, der har fået foretaget operationen, og læs hvorfor de danske læger siger nej.
www.scleroseforeningen.dk/CCSVI