Samlet front: Nyt klagesystem er for dårligt

10. maj 2010
Danske Patienter (DP), Danske Handicaporganisationer (DH) og Forbrugerrådet er gået sammen om et fællesnotat, der er sendt til Folketingets Sundhedsudvalg.
Thumbnail

Af Peter P. Christensen

Regeringens forslag om et nyt patientombud repræsenterer ikke patienterne, påpeger de tre organisationer.
”Formålet med lovforslaget er at styrke pa¬tien¬ternes retsstilling og forbedre mulighederne for at drage læring på baggrund af alle patientklager. Forslaget indeholder mange forbedringer, men desværre også store mangler i forhold til patientinddragelse og klageadgang, som forringer patienternes retssikkerhed og dermed er i konflikt med lovforslagets formål.”
Sådan indledes notatet, som DP, DH og Forbrugerrådet er gået sammen om. Notatet kritiserer regeringens forslag til et enklere og smidigere patientklagesystem. Forslaget skaber bekymring hos organisationerne, der samlet påpeger, at det nye patientklagesystem skulle forbedre patienternes klagemuligheder og sikre patienternes retsstilling. Men i stedet er loven på vej til at gøre det modsatte.
Lovforslaget vil ifølge de tre forringe patienternes retssikkerhed, når de bliver udsat for fejl eller svigt i sundhedssystemet. I dag er det kun muligt at klage over enkeltpersoner i sundhedssystemet, men regeringen foreslår, at der etableres et patientombud. Det vil gøre det muligt også at klage over et helt behandlingsforløb inklusive alle de sundhedspersoner, patienten måtte møde på sin vej i forløbet. Men patienterne er ikke repræsenteret i patientombuddet, og det er et stort problem.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.