Så er det influenzatid

12. oktober 2011
Influenzasæsonen står for døren og neurologerne anbefaler, at man som sclerosepatient lader sig vaccinere. Har man nedsat lungekapacitet kan det ske gratis fra nu og frem til årsskiftet
Thumbnail

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Den kommer hvert år i vintersæsonen og lægger omkring en million danskere i sengen: influenzaen.

Derfor er der mange, der vælger at lade sig vaccinere.

Og for at få den optimale effekt af vaccinationen er det vigtigt, at blive vaccineret inden sæsonen starter for alvor. Det vil sige fra her i starten af oktober måned til slutningen af november. Der går nemlig to-tre uger, før vaccinen beskytter mod smitte

Nedsat lungekapacitet

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man bliver vaccineret, hvis man er gravid, over 65 år, har et BMI over 40 eller er kronisk syg. Hører man til de tre førstnævnte kategorier er vaccinationen gratis fra nu og frem til årsskiftet. I forhold til at være kronisk syg skal man som sclerosepatient have nedsat lungefunktion for at være sikker på at kunne få vaccinationen gratis, oplyser Sundhedsstyrelsen, men i sidste ende er det op til egen læge eller speciallæge at vurdere, om en patient kan vaccineres gratis. Ellers skal man selv betale de ca. 150 kroner for vaccinationen.

Influenza øger attakrisiko

Men uanset om man har nedsat lungekapacitet eller ej, er det en god idé som sclerosepatient, at blive vaccineret, mener neurolog og overlæge på Rigshospitalet, Finn Sellebjerg, der også er formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg.

”Mennesker med sclerose får oftest udtalt forværring af sclerosesymptomerne, når de har influenza. Det kaldes et pseudoattak og kan ses i forbindelse med infektioner, der giver feber, og skyldes et temperaturafhængigt fald i nervernes ende til at lede normale impulser,” siger Finn Sellebjerg, der oplyser, at symptomerne ved et pseudoattak som regel er af forbigående karakter, men at risikoen for at få et reelt attak øges flere gange, hvis man har influenza. Influenzavaccinen i sig selv øger næppe risikoen for at få et attak.

Flere vaccinationssteder

Du kan blive vaccineret mod influenza flere steder hos både praktiserende læger, private vaccinationsfirmaer og kommuner. Du kan finde vaccinationsteder ved at

• Se efter vaccinationstilbud i din lokalavis
  • Få en vaccinationstid hos din læge
  • Se på din kommunes hjemmeside, om der er lokale tilbud om vaccination
  • Tjekke din kommunes tilbud på sundhed.dk

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om influenzavaccination: http://beskytdigmodinfluenza.dk/

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.