RoseLivPrisen til Egon Stenager

5. marts 2012
Selv om RoseLivPrisen er personlig, så vil prisen på 100.000 kroner komme mennesker med sclerose til gode.

Overlæge Egon Stenager, chef for Sydjysk Scleroseklinik og forskningsleder i Sygehus Sønderjylland, modtog prisen, som hvert år uddeles for at hædre en scleroseforsker. Og han fortalte i sin takketale, hvad pengene skal bruges til: Forskning i at rehabilitere mennesker, som har sclerose, samt fortsætte og optimere den scleroseforskning, der foregår i regi af Sygehus Sønderjylland.

10. prisuddeling

Forskerprisen på de 100.000 kr. blev for 10. gang uddelt af RoseLiv, der er en støttegruppe til fordel for Scleroseforeningen. Uddelingen sker i forbindelse med en velgørenhedskoncert i Odense Koncerthus, og omkring 1000 mennesker deltog i søndagens arrangement.

Foregangsmand

Regionrådsformand Carl Holst motiverede valget af Egon Stenager som prismodtager, og han pegede bl.a. på, at Stenager var en af de første, som satte gang i undersøgelser af, hvordan fysik aktivitet virker på sclerosepatienter.

Fra Biogen Idec, som donerer prisen, talte medicinsk chef Christoffer Jensen om Stenagers store indsats i scleroseforskningen. Han betegnede Stenager som en modig og vedholdende forsker, som blandt andet tør inddrage patienterne på en meget aktiv måde.

82.000 til foreningen

Aftenen bød også på penge til Scleroseforeningens arbejde. Formanden for RoseLiv, Hans Kurt Johnsen, overrakte godt 82.000 kroner fra sidste års koncert og kunstauktion på Lauritz.com. Foreningens direktør Mette Bryde Lind sagde tak og betegnede det som en kærkommen gave: I Danmark har 12.500 mennesker sclerose, og vi er et højrisiko land med hensyn til faren for at få sclerose. Og vi vil gerne have løst sclerosens gåde gennem forskning.

Se indslag om RoseLivPrisen på TV2 Fyn

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.