Støt os i kampen

Støt os
Roseliv-Prisen uddeles
d. 7 marts 2011

Overlæge Jette Frederiksen, leder af Scleroseklinikken på Glostrup Hospital, modtog søndag aften årets RoseLiv-Pris

Af Erik Jensen

Det skete ved den traditionsrige velgørenhedskoncert i Odense Koncerthus, hvor der var udsolgt med over 1000 deltagere, som sikrede et pænt overskud til scleroseforskning og arbejdet for mennesker med sclerose.

100.000 kr. og kunst
Jette Frederiksen blev hædret for mere end 25 års forskning i sclerose, primært forbindelsen til synsnervebetændelse. Et emne hun har skrevet doktordisputats om. Den synlige anerkendelse til den højt respekterede forsker bestod af RoseLiv-Prisen på 100.000 kroner, sponsoreret af medicinalvirksomheden Biogen Idec samt kunst fra glaskunstneren Pernille Bülow.

2 mio. i kassen
Det var 10. år, den private støttegruppe gennemførte RoseLiv-koncerten, og med ildsjælen Hans Kurt Johnsen i spidsen har det private initiativ nu indsamlet over 2 millioner kroner til scleroseforskning og arbejdet for mennesker med sclerose. Direktøren for Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, kvitterede ved jubilæumskoncerten med en stor og varm tak til det flotte private initiativ.

Rossen tog orkesteret med
Sangeren Stig Rossen var topnavnet ved jubilæumskoncerten i Odense, og i dagens anledning havde han sit seks mands orkester med. Violinisten Kim Sjøgren medbragte traditionen tro en flok unge violinister, og fra Irland kom sangeren og musikeren Benny Hayes, der er blevet en meget populær gæst ved RoseLiv-koncerterne. Operachef Jesper Buhl var konferencier og hans kone, ustruen pianisten Hanne Bramsen sad også denne gang ved flyglet.

Kunstauktion
De fynske ildsjæle stopper ikke ved den vellykkede jubilæumskoncert. I slutningen af april går en kunstauktion i luften. Mange kunstnere bidrager med værker, som sælges til fordel for scleroseforskningen. Det kommer til at foregå som auktion på nettet.