RoseLiv giver igen stort overskud til forskning

13. september 2010
RoseLiv har netop afsluttet dette års aktiviteter med et bidrag til forskning i sclerose på 286.000 kr.

RoseLivPrisen på 100.000 kr. blev uddelt under Støttekoncerten den 7. marts 2010 og gik til Overlæge, Ph.d. Annette Oturai, Dansk Multipel Sclerose Center (DMSC), Neurologisk Klinik, Rigshospitalet. Annette Oturai indstilles på grund af sit langvarige engagement i udforskningen af de arvelige forhold vedrørende multipel sklerose.

Det resterende overskud fra koncerten og VelgørenhedsKunstauktionen går ubeskåret til Scleroseforeningen og er på 186.000 kr.
”Jeg er stolt over, at vi for 9. gang har afholdt RoseLiv-arrangementer og i år igen får et kanonresultat til støtte for forskning i sclerose. Resultatet er blevet støttet af kunstnere, sponsorer, tilhørere til koncerten. En speciel tak til vores hovedsponsor Biogen Idec A/S.,” siger Hans Kurt Johnsen, Støttegruppen til fordel for Scleroseforeningen.

Samarbejdet med Scleroseforeningen, sponsorer og alle kunstnere, er et udtryk for positive og imødekommende holdninger til sagen. Det giver RoseLiv styrke til arbejdet med at indsamle økonomiske midler til støtte for forskning i sclerose.
”Det viser også, at kunst, musik, velgørenhed, forskning og erhvervsliv er uadskillige begreber, og det er med til at sikre et stort overskud til den videre forskning i sclerose”, siger Hans Kurt Johnsen, Støttegruppen til fordel for Scleroseforeningen,” siger Hans Kurt Johnsen.

Fakta om RoseLiv

RoseLiv er navnet på en støttegruppe til fordel for Scleroseforeningen. Gruppen er dannet på privat initiativ, og formålet er at styrke Scleroseforeningens tilskud til forskning i sclerose samt at synliggøre forskningen på hospitaler, i forskningsmiljøer og i offentligheden.
Den vigtigste årlige begivenhed er RoseLiv Velgørenhedskoncert og uddeling af RoseLivPrisen. Et nyt arrangement fra år 2005 er RoseLiv VelgørenhedsKunstauktion, som afholdes ved et samarbejde med Lauritz.com.

Initiativtager

Initiativet til RoseLiv er taget i 2002 af ingeniør og managementkonsulent Hans Kurt Johnsen. Han har selv sclerose meget tæt inde på livet, da han inden for de sidste 10 år har fået sygdommen i to tilfælde tæt ind på livet i sin familie.
Udover Hans Kurt Johnsen består støttegruppen af Bodil Johnsen og Claus Præstegård. De suppleres i en styregruppe af Einar Berdal og John Boldreel Larsen fra Scleroseforeningen.

RoseLivPrisen

RoseLivPrisen uddeles en gang årligt til en forsker, der har gennemført anerkendt og betydningsfuld forskning i sclerose. Kandidater til prisen indstilles af sygehuse og forskningsinstitutioner og valg af prismodtageren foretages af en sagkyndig komite. RoseLivPrisen består af en donation på 100.000 kr. fra den amerikanske medicinalvirksomhed Biogen Idec samt en smuk glasskulptur fremstillet specielt til RoseLiv af den bornholmske glaskunstner Pernille Bülow.

RoseLiv Velgørenhedskoncert

RoseLivPrisen uddeles under velgørenhedskoncerten. I 2010 afholdtes koncerten den 7. marts i Odense Koncerthus. De optrædende kunstnere var Stig Rossen, kgl. operasanger Susanne Elmark, Kim Sjøgren med The Little Mermaid Orchestra, irske musiker Benny Hayes, operachef Jesper Buhl var aftenens konferencier. Overskuddet fra koncerten går ubeskåret til Scleroseforeningen.
RoseLiv VelgørenhedsKunstauktion er et arrangement, hvor kendte kunstnere donerer kunstværker til RoseLiv og overskuddet ved salget på Lauritz.com går ubeskåret til Scleroseforeningen og vil primært være øremærket til forskning for løsning af den alvorlige sygdom sclerose.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.