Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Rapport fra Bruxelles
d. 17 maj 2011

Scleroseforeningens næstformand Ulla Wæber rapporterer om sclerosebehandling fra EMSP-møde

Der var spændende informationer om sclerosebehandling, da den europæiske scleroseorganisation EMSP forleden holdt den årlige sclerosekonference i Bruxelles med deltagelse fra 37 lande. Den danske Scleroseforening var repræsenteret af næstformanden Ulla Wæber, direktør Mette Bryde Lind og vicedirektør Torben Damsgaard.

Flere tabletter

Ulla Wæber lavede denne rapport:
"På konferencen var der blandt andet fokus på nye immunmodulerende behandlinger, både nogle af dem vi kender, f.eks. Tysabri, men også nye tabletbehandlinger. Inden for de næste år kommer der flere, som endnu afprøves. F.eks. Gilenya, der netop er godkendt som andet valgs præparat til attakvis MS.

Bedre gående

Der blev også talt om symptombehandlinger, bl.a. Fampridine, der kan øge gangdistancen ca. 25 %. Desværre har den kun effekt hos ca. en tredjedel. Derfor er lægemiddelstyrelserne ikke så villige til at frigive det, til trods for at det også virker på progressiv MS.

Fra cannabisplanten

Endelig blev der talt en del om antispasticitets behandling, hvor det nyeste er et cannabinoid, Sativex, som indeholder 2 cannabinoider fra cannabisplanten. Det virker på spasmer, spasticitet, smerter og gangdistance. Der er ikke tale om, at man bliver afhængig af stoffet, da der ikke er noget euforiserende i det. Tværtimod kan man selv justere dosis, da det indtages som spray i munden f. eks før sengetid, så man kan få en hel nats søvn uden generende spasmer.

Trådløs forbindelse

Der var også en fysioterapeut der viste en ny dropfodsstimulator med trådløs forbindelse mellem fod og knæ. Ligesom der blev vist en hånd/arm stimulator, der kan afhjælpe bevægelsesrystelser, når man rækker ud efter ting. De så begge meget lovende ud.

Data fra alle lande

Vi hørte også om EMSP projektet EUReMS, som går ud på at indsamle data om MS fra alle landene i Europa. Bland andet for at sammenligne medicinernes udbredelse og behandlingstilbud i øvrigt, samt vurdere om det har betydning for sygdommens udvikling.

Danmark deltager kun lidt i dette projekt, til trods for at vi har verdens ældste og største scleroseregister. Vi må kunne bidrage bedre hertil,"konstaterer Ulla Wæber i sin rapport fra EMSP.