Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Radiologer: CCSVI-scanning er ikke et problem i Danmark
d. 4 oktober 2010

Radiologer i Århus er enige om, at det ikke er noget problem at lave en indledende scanning for CCSVI og i princippet heller ikke en operation, men de understreger, at de ikke er overbeviste om sammenhængen mellem Zambonis teori om forsnævringer i venerne på halsen og sclerose. Alligevel kan man nu på et privathospital i Århus blive scannet – dog helt på eget ansvar

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Det er relativt let at lave en Doppler ultralydsscanning af de store vener på halsen for at se, om de er forsnævrede, og det er noget, man kan lave på enhver røntgenafdeling i Danmark.

Det mener Lars Bolvig, radiolog og overlæge på den radiologiske afdeling på Århus Universitetshospital, Tage-Hansens Gade.

Han har ekstraordinært selv været med til at scanne en enkelt sclerosepatient, – som han dog ikke fandt veneforsnævringer hos – men understreger, at det ikke er noget, han ellers gør normalt.

”Patienterne skal henvises til os fra neurologerne, og så længe der endnu ikke er evidens for, at der er mening med det, så bliver det svært,” siger han om den italienske læge Paolo Zambonis teori om, at der er en sammenhæng mellem forsnævrede halsvener og sclerose, og at en åbning af forsnævringerne skulle kunne hjælpe patienterne.

Forsnævrede halsvener er ikke et område danske radiologer normalt beskæftiger sig med, og Lars Bolvig er i tvivl om en eventuel effekt af forsnævrede halsvener.

Han holder principielt med dem, der siger, at hvis de store halsvener er tilstoppede, så finder blodet andre veje at løbe fra hovedet til hjertet.

”Samtidig mener jeg godt, man kan være så tilstoppet i sit venesystem, at det kan blive problematisk,” siger Lars Bolvig, der også mener, at man er nødt til at forholde sig til de flere og flere positive historier, som danske sclerosepatienter kommer hjem og fortæller efter deres CCSVI-operation i udlandet.

”Den slags bliver man jo nødt til at lytte til, så hvis neurologerne kan overbevises om, at der er noget om det her og henvise patienterne til os, så vil vi sådan set gerne undersøge dem,” siger Lars Bolvig.

Risikofri procedure

På radiologisk afdeling Århus Universitetshospital Nørrebrogade sidder overlæge Dennis Tønner Nielsen, der er såkaldt invasiv radiolog, det vil sige en læge, der bl.a. kan operere vener og aterier. Han er også bekendt med Zambonis teorier og kalder dem ”spekulative”.
”Der er ikke noget i vores viden i dag, der siger, at det skulle hjælpe noget at behandle de her stenoser (forsnævringer, red.),” siger Dennis Tønner Nielsen, der er vant til at arbejde med arterier og vener andre steder i kroppen, men ikke halsvenerne.
”Det er ikke et område, vi normalt arbejder med. Umiddelbart er der en vis, om end beskeden, risiko for, at en blodprop i venen kan løsrive sig under behandlingen og sætte sig som en prop i lungerne,” siger Dennis Tønner Nielsen.
Alligevel mener han, at en CCSVI-operation, hvor man udvider en forsnævret vene ved en ballonoperation, er relativt ufarlig.
”Det er min vurdering, at det er en relativ risikofri procedure, som ikke er noget særligt at udføre, hvis man har ekspertisen,” siger Dennis Tønner Nielsen, der også efterlyser beviser på, at der er en sammenhæng mellem CCSVI og sclerose.

Privat scanning

Det samme gør hans kollega overlæge i radiologi Lars Peter Larsen. Men udover sit job på Århus Universitetshospital arbejder han også på privathospitalet Ciconia i Århus. Her har han på nuværende tidspunkt ultralydsscannet godt ti sclerosepatienter på halsen og fundet veneforsnævringer hos en tre-fire stykker og har også indvilget i at kontrolscanne nogle patienter her i efteråret, når de kommer hjem efter deres CCSVI-operation i udlandet.

”Jeg har læst om det her og synes, det virker meget diskutabelt, om der er noget i det, når det gælder behandlingseffekt. Derfor starter jeg altid med at fortælle patienterne, at de skal vide, at der ikke er beviser for, at det her er noget, der duer, og om der overhovedet er noget i det,” siger Lars Peter Larsen, der da også har det lidt svært med sin samvittighed over at sige ja til at scanne folk.

For som han siger, kan der jo også gå en masse raske patienter rundt med veneforsnævringer, og derfor kan det være tilfældigt, at nogle af de sclerosepatienter, han har scannet, har forsnævringerne. På den anden side har han også hørt historierne om patienter, der får det markant bedre efter en CCSVI-operation og kan se, at mange tager til udlandet for at få udført både scanning og operation.

”Uanset om man tror på det eller ej, så synes jeg, det er bedre at scanne patienter, der insisterer på det her i Danmark, så de kan få at vide, om de har forsnævringer, inden de begynder at tage af sted til udlandet og bruge en masse penge,” siger Lars Peter Larsen.

Scleroseforeningen har også haft kontakt til Mølholm Privathospital i Vejle, men her foretager man ikke scanninger for CCSVI.

Hvis nogen har kendskab til at andre steder i landet, der foretager scanninger for CCSVI, vil Scleroseforeningen gerne vide det.
Skriv til: red@scleroseforeningen.dk

08/11-2010:
Efter denne artikel er skrevet, har man på Ciconia besluttet sig til at sige nej til at scanne flere sclerosepatienter for CCSVI på grund af kapacitetsproblemer. Scleroseforeningen har ikke kendskab til andre steder i Danmark, hvor man scanner for CCSVI, men hører stadig meget gerne om det, hvis andre har en anden viden.