Protein kædes sammen med sclerose

31. august 2012
Tyske og amerikanske forskere har sammen identificeret et protein, som virker til at være målet for immunangreb hos nogle mennesker med sclerose

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Opdagelsen blev offentliggjort i tidsskriftet The New England Journal of Medicine i juli. Af artiklen fremgår det, at forskerne ud fra sclerosepatienters blodserum fandt en høj koncentration af et særligt antistof. Ved hjælp af proteinanalyse fandt de så ud af, at antistoffet binder til det protein i en celle, som hedder KIR4.1.

Vigtigt protein

KIR4.1 er et protein, der er aktivt på overfladen af en del typer hjerneceller, og proteinet er kritisk for, om cellerne kan fungere, som de skal. Hvis proteinet angribes af antistoffer, kan det ikke fungere korrekt, og dermed fungerer cellerne heller ikke korrekt.

Raske kontrolpersoner har ikke antistof

Forskerne undersøgte 397 mennesker med sclerose og fandt antistofferne mod KIR4.1 hos 186 af dem, det vil sige hos 46,9 procent. De undersøgte også 329 mennesker med andre neurologiske sygdomme og her havde kun tre antistofferne. Ingen af de 59 raske kontrolpersoner, der deltog i studiet, havde antistofferne i blodet.

Antistofferne forstyrrer nervesystemet

Forskerne forsøgte også at sprøjte antistofferne ind i mus, som efterfølgende fik forstyrrelser i nervesystemet. Det passer med, at tidligere studier har vist, at KIR4.1-proteinet er vigtigt i forhold til dannelsen af myelin, det fedtlag, som isolerer nerverne, og som forsvinder hos mennesker med sclerose.

Målet for angreb

Forskerne konkluderer derfor, at det er sandsynligt, at KIR4 er målet for det immunangreb, der sker hos i hvert fald visse mennesker med sclerose, eftersom det jo ikke var alle, der var med i forsøget, som havde antistofferne i blodet. De understreger dog, at det endnu er for tidligt at sige, hvilken rolle KIR4.1 præcist spiller, når det gælder sclerose, og hvordan opdagelsen kan bruges i forhold til en behandling af sygdommen.

Interessant spor

Finn Sellebjerg, overlæge på Rigshospitalet og formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg kalder forskernes fund ”meget interessant”.

”Hvis man kan måle det her antistof i blodet, har vi måske en test for sclerose hos i hvert fald halvdelen af befolkningen. Det er ikke noget, vi kan bruge i morgen, men det er i hvert fald et spor, der er meget interessant at efterprøve og udforske yderligere, og det bliver særligt interessant, om sygdomsforløbet er anderledes hos patienter med antistoffer mod KIR4.1,” siger Finn Sellebjerg.

Læs et sammendrag af artiklen her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.