Støt os i kampen

Støt os
Pilen peger igen på D-vitamin
d. 14 december 2011

Endnu et videnskabeligt studie udført af britiske og canadiske forskere kobler mangel på D-vitamin til sclerose

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Mistanken om, at der er en sammenhæng mellem D-vitamin mangel og udviklingen af sclerose er velkendt, og nu er der kommet endnu en lille brik til puslespillet i forhold til at lave en kobling mellem de to ting.
Det fremgår af et studie, der blev offentliggjort for en lille uge siden i tidsskriftet ”Annals of Neurology” og som har fået delvis støtte fra den britiske scleroseforening.

Undersøgt sclerosefamilier
Det er britiske forskere fra universitetet i Oxford og canadiske forskere fra Ottowa Universitet, British Columbia Universitet og McGill Universitet, som i fællesskab står bag studiet. I første omgang har forskerne undersøgt 43 personer, der alle kom fra familier med fire eller flere medlemmer med sclerose.

Særlig genvariant
Ved at kigge på genvarianterne hos de 43 og sammenligne dem med eksisterende databaser, fandt forskerne ud af, at en variant af genet CYP27B1 var karakteristisk for menneskerne med sclerose. Og man ved, at genvarianten påvirker et enzym i kroppen på en sådan måde, at folk, der har varianten får et lavere niveau af D-vitamin end andre mennesker.

Varianten nedarvet til sclerosebørn
Forskerne kiggede derefter efter genet hos 3.000 familier, hvor ingen af forældrene havde sclerose, men hvor et barn i familien havde. De fandt 35 forældrepar, hvor den ene havde genvarianten og den anden ikke havde. Og i alle 35 tilfælde havde det scleroseramte barn arvet varianten.

Kobling mellem variant og sygdom
Det får forskerne til at konkludere, at genvarianten er koblet til sclerose, for sandsynligheden for, at alle de 35 børn skulle arve netop dette gen uden, at det har noget med deres sygdom at gøre er kun én ud af 32 milliarder. Det skulle svare til, at slå plat 35 gange i træk, hvis man slår plat og krone, hvilket stort set er umuligt.

Miljøfaktorer spiller ind
Forskernes ræsonnement lyder så således: genvarianten i CYP27B1 er koblet til sclerose og til lavt D-vitamin niveau i kroppen. Ergo er der også en kobling mellem sclerose og lavt D-vitamin niveau. At man har genvarianten er dog ikke ensbetydende med, at man absolut udvikler sygdommen, for de forældre, der bar varianten var ikke selv syge. Derfor må der stadig være miljøfaktorer, der også spiller ind hos de disponerede.

Norsk undersøgelse understøtter
Forskerne lavede yderligere en undersøgelse i samarbejde med nogle norske samarbejdspartnere. I de sjældne tilfælde, hvor begge forældre til et barn videregiver genvarianten, udvikler barnet en form for engelsk syge, der skyldes D-vitamin mangel. Nordmændene har fundet tre af den slags tilfælde i Norge, og i alle tilfælde havde barnet også sclerose.

Yderligere bevis
Da forekomsten af sclerose i Norge er cirka ét tilfælde ud af 1000 mennesker er der kun én chance ud af en milliard for, at de to ting – altså forekomsten af sclerose og de to nedarvede genvarianter – ikke hænger sammen. Det er derfor endnu et bevis for forskerne på, at sclerose og varianten af CYP27B1 og dermed lavt D-vitamin er stærkt forbundet.

Link til kort sammenfatning af artiklen i Annals of Neurology