Støt os i kampen

Støt os
Penicillin-studie styrker infektionstese
d. 3 oktober 2011

Dansk studie styrker teorien om, at infektion er med til at trigge udviklingen af sclerose

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Folk der bruger penicillin eller anden type antibiotika er i større risiko for at udvikle sclerose end andre mennesker.

Det viser et nyt studie fra en dansk forskergruppe, der netop er blevet offentliggjort midt i september i magasinet ”American Journal of Epidemiology Advance Access”.

Efterprøvning af engelsk resultat

Forskergruppen har lavet sin undersøgelse, fordi en engelsk undersøgelse kom til den overraskende konklusion, at folk, der i løbet af tre år havde taget penicillin i en periode på mere end to uger, faktisk så ud til at være beskyttet mod sclerose. Gruppen bag undersøgelsen satte dog spørgsmålstegn ved deres eget resultat og opfordrede andre til at efterprøve resultatet. Og det er så det den danske forskergruppe har gjort.

Brug af registre

Ved hjælp af Scleroseregistret og lægemiddeldatabasen har de kigget på 3.259 mennesker, der har fået konstateret sclerose i perioden fra 1996 til 2008. De er blevet sammenlignet med ti gange så mange kontrolpersoner med samme køns- og aldersfordeling som patientgruppen. Ud af patientgruppen havde 59 procent af patienterne indløst en recept på penicillin, inden deres sclerose blev konstateret, mens 70 procent havde indløst recepter på en anden form for antibiotika.

Modsat resultat

Ved at sammenligne de to grupper fandt forskerne, at der faktisk er 20 procent så høj risiko for at udvikle sclerose, hvis man har fået penicillin, end hvis man ikke har. Og der er 30 procent så høj risiko, hvis man har fået en anden form for antibiotika. Hvilket jo er det modsatte resultat af det, man fandt i den engelske undersøgelse.

”Sådan er det nogle gange. En gang i mellem gør statistiske tilfældigheder, at man kan få nogle afvigende resultater. Det er derfor, det er så vigtigt, at andre kan komme frem til samme resultater. Ellers er forskningen ikke holdbar. I den engelske undersøgelse, studsede forskergruppen jo også selv over resultatet og opfordrede andre til at bekræfte fundet. Og faktisk fandt de samme øgede forekomst af sclerose blandt personer, der havde taget enten penicillin i 8-14 dage eller havde taget andre typer antibiotika,” forklarer Mette Nørgaard, overlæge på klinisk epidemiologisk afdeling, Aarhus Universitetshospital, der har været tovholder for den danske forskergruppe.

Lille forhøjet sandsynlighed

Mette Nørgaard understreger, at resultatet ikke betyder, at man er i ekstremt høj risiko for at få sclerose, hvis man bliver nødt til at tage antibiotika i en periode. Sandsynligheden for i det hele taget at udvikle sygdommen er i forvejen lille, og den forhøjes så lidt, hvis man får en infektion.

Infektioner trigger sclerose

Det at både brugen af penicillin og anden type antibiotika er med til at forhøje risikoen for sclerose, tolker forskerne på den måde, at det derfor er sandsynligt, at infektion som følge af virus eller bakterier er med til at trigge sygdommen, hvis man har anlæg for den.

”Det indikerer, at der sker et eller andet i kroppen som reaktion på en infektion, der er med til at udløse sclerose. Kroppens immunsystem gør et eller andet, som vi ikke helt ved, hvad er, men vores fund støtter tidligere teorier om, at infektioner er med til at provokere sygdommen, og det siger os, at det nok er den vej man skal kigge, hvis man skal finde en forklaring på, hvorfor sclerose opstår,” siger Mette Nørgaard.

Yderligere undersøgelser

Den danske forskergruppe vil nu følge op på resultatet ved at undersøge andre lægemidler, der har indflydelse på immunforsvaret for at se, om det kan give svar på, hvilken del af immunforsvaret, der er involveret i sygdomsudviklingen.