Pårørende tankede op i weekend med tætpakket program

4. november 2014
Alt fra, hvordan man starter en pårørendegruppe op, til, hvilke seksuelle hjælpemidler, der findes, var på programmet ved pårørendetræffet i weekenden i Grenå
Thumbnail

Det er en tilfreds initiativtager, Jytte Westphal, der i dag kigger tilbage på weekendens arrangement i Dronningens Ferieby.

"Jeg fik ideen i foråret, hvor jeg hørte, hvad der var emnet på folkemødet - "Retten til at være kæreste og ikke hjælper." Ideen blev godt modtaget, og jeg og et medlem drog til Valby for at sætte kursen på rette vej. Vi blev enige om at det kun skulle være for ægtefæller/samboende kærester til åårørendetræffet i Dronningens Ferieby," fortæller hun.

Indbydelsen blev udfærdiget og sat i bladet og på hjemmesiden og ikke mindst på Facebook. Programmet medførte, at der var 36 tilmeldte i alderen fra 23 - 80 år, og snakken gik livligt fra fredag eftermiddag.

Tilfredshed hele vejen rundt

Lørdag formiddag fortalte psykolog Mette Harpsøe Nielsen om de problematikker, man oplever som pårørende, mens eftermiddagens program var med sexolog Else Iseling, som fortalte og viste frem af den type hjælpemidler, der hører hjemme i hendes branche.

Søndag var der indspark fra de to pårørende Leif Balle og Henrik Bank fra Herning, som fortalte om opstart af pårørendegrupper og det at være frivillig i Scleroseforeningen. Ifølge Jytte Westphal var der stor tilfredshed med udbyttet af træffet, og stort set alle er klar til at mødes igen næste år, hvor datoen er den 30.oktober -1.november 2015 i Dronningens Ferieby igen - og til den tid med plads til flere pårørende ægtefæller/samboende og kærester.

"Jeg er vildt godt tilfreds og flyver stadig på en lyserød sky af alle de anerkendelser, jeg har fået for dette initiativ til pårørende," siger Jytte Westphal.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.