På flyvetur med ”Fly for MS”

6. september 2010
Familien Pedersen fra Horsens kom ikke på sommerferie denne sommer, til gengæld fik de en flyvetur, de sent vil glemme
Thumbnail

Af Peter P. Christensen

Sommerferien blev ikke til noget, og familien måtte pakke det ubrugte ferietøj ud af kufferterne, men i går fik de et lille plaster på såret. Familien Pedersen fra Horsens kom på deres livs flyvetur, da de fløj sammen med eventgruppen ”Fly for MS” fra Tirstrup til Kastrup. I Kastrup ventede en tur til Tivoli.
Keith Siilats og Andrei Floriou - de to piloter i det lille Cessna Fly – er i gang med et verdensrekordforsøg, der tager mennesker med sclerose på flyvetur for at skabe opmærksomhed om sygdommen. Undervejs lander de i 30 lande, og planen er, at de flyver 47.000 km på ruten, der tager dem gennem Canada, USA og det meste af Europa.
I Tirstrup Lufthavn mødte de to piloter familien Pedersen (Mor Heidi Pedersen har Sclerose) og en lille velkomstkomite med den lokale formand for Scleroseforeningens Århus-afdeling Anne Birk Kerndrup. Herfra gik turen mod København.

Se billeder fra turen her:

Sclerosen væk for en dag

Vel hjemme fra en lang dag i luften og i Tivoli er det en glad Heidi Pedersen, der fortæller om den begivenhedsrige dag.
”Jeg selv og min ene datter fik på skift lov at sidde som pilot og styre flyet, vi følte os virkelig "flyvende". Børnene var meget overraskede over, hvor meget vi kunne se, da vi fløj i lav højde, og de synes, det var vildt sjovt, når Keith "legede". Det var som at være med i den sejeste rutsjebane. Det var en oplevelse, vi aldrig glemmer, og sclerosen var for en dag glemt. Pigerne kunne ikke vente med at komme i skole og fortælle og vise billeder fra turen. Nanna på 1 år kigger hele tiden op i luften og siger ”mere, mere”. Julie på 10 siger "nu gør det ikke noget, jeg ikke kom på ferie, for det her var bare for sejt". Det er en dag, vi aldrig glemmer,” siger Heidi Pedersen.

Opmærksomhed om MS

Initiativtageren til ”Fly for MS” er rumæneren Andrei Floriou. For seks år siden arbejdede han i New York med en investeringsvirksomhed, som ville investere i virksomheder, der forskede i sclerosemedicin. I den forbindelse snakkede han med mere end 500 mennesker med sclerose og mere end 100 scleroselæger. Han lærte selv en masse om sygdommen, men lærte også, at omverdenen ikke vidste noget om sygdommen.
”Jeg fandt ud af, at ikke mange ved noget om sygdommen, og meget få ved noget om livet med sclerose. Der er selvfølgelig brug for forskning og investering i forskning, men der er også brug for øget opmærksomhed, og det var her ideen opstod,” siger Andrei Floriou.
I de seneste to måneder har han brugt al sin tid på at forberede rundrejsen, hvis primære formål er at sætte fokus på livet med sclerose og skabe opmærksomhed.
”Det er svært at få opmærksomhed om sagen, og vi håber, vi kan hjælpe med at skabe en forskel. Her på dag 6 af vores rundtur har vi talt op, at vi har fløjet med 30 personer med MS. At møde dem har gjort større indtryk på os end vi på nogen måder havde forestillet os,” siger Andrei.

Støt FLY FOR MS

Fly for MS er non-profit. De lever af donationer – og alle bidrag har betydning.
Du kan hjælpe dem på deres vej rundt ved at donere her:

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.