Overlæge og scleroseforsker Annette Oturai fik ”RoseLivPrisen 2010”

8. marts 2010
Det skete ved den udsolgte RoseLiv-koncert i Odense i aftes. Hele 1100 publikummer overværede overrækkelsen og velgørenhedskoncerten til fordel for Scleroseforeningen

Af Peter P. Christensen, journalist

Annette Oturai får ”RoseLivPrisen 2010” på grund af sit langvarige engagement i udforskningen af de arvelige forhold vedrørende multipel sklerose, der øger modtageligheden for sygdommen og gener, der har betydning for sygdomsforløbet.

Annette Oturai har været medstifter af den Nordiske Multipel Sclerose Genetik Gruppe og har gennem 13 år været et af kernemedlemmerne i denne gruppe. Der er fra denne gruppe udgået en række betydningsfulde arbejder publiceret i førende tidsskrifter.

Forskerprisen på 100.000 kroner er doneret til RoseLiv af den amerikanske medicinalvirksomhed Biogen Idec, og det var en overrasket og glad modtager, der fik prisen overrakt i Odense.
”Jeg blev meget overrasket og glad og følte det som et stort skulderklap for min indsats i Scleroseforskningen. Forskning er kostbar og tager rigtig meget tid, og vi er helt afhængige af de forskningsmidler vi får tildelt. Derfor er jeg meget glad for den check, som jeg har modtaget”, siger Annette Oturai til Scleroseforeningen.

Vellykket koncert

Selve RoseLiv-koncerten i Odense søndag aften satte publikumsrekord. Arrangørerne med Hans Kurt Johnsen i spidsen kunne notere udsolgt hus og omkring 1.100 gæster til den niende RoseLiv-koncert. Det betyder et markant bidrag til forskningen i sclerose, og der var da også en stor tak fra Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind til såvel ildsjælene bag velgørenhedsarrangementet som til sponsorerne med Biogen Idec i spidsen.
De populære kunstnere, som tiltrak sig rekordstort publikum, leverede en festlig forestilling og stemningen var i top, da de deltagende kunstnere Stig Rossen, Susanne Elmark, Benny Hayes, Kim Sjøgren, Jesper Buhl og Hanne Bramsen i samlet flok gav det sidste nummer.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.