Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Opsættende virkning i klagesager var til debat i Folketinget
d. 20 januar 2016

Ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen Nadia Buchard fulgte debatten i Folketinget om forslag om opsættende virkning. Hun er positiv over, at flere politikere anerkender, at der er et problem.

Efter flere måneders debat om retssikkerhed for mennesker med handicap, var det i går Folketingssalen, der diskuterede retssikkerheden. Det var socialordfører fra Dansk Folkeparti, Karina Adsbøl, der havde fremsat to forslag, der var til debat.

Beslutningsforslagene B35. ”Forslag til Folketingsbeslutning om økonomisk kompensation i forbindelse med klagesager” og B36 ” Forslag til Folketingsbeslutning om opsættende virkning i klagesager for borgere med handicap”.
Forslagene kommer efter en længere debat, der blandt andet har indbefattet indlæg fra Kommunernes Landsforening (KL), Danske Handicaporganisationer (DH) og en række af organisationerne under DH, og ikke mindst Scleroseforeningen.

Forståelse for problemer

Ingen af de to forslag blev vedtaget, men ifølge Ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen Nadia Buchard viser debatten, at det politiske seje langtræk ind i mellem godt kan betale sig. Om ikke andet anderkender flere politikere, at der er et problem. Om gårsdagens debat siger hun:

”Det er interessante forslag for vores medlemmer og for det politiske arbejde, Scleroseforeningen laver. Der er ikke politisk enighed hele salen rundt, men jeg tror, vi har noget, vi godt kan arbejde videre med. Der er skabt en forståelse for de problemstillinger, som mange af vores medlemmer oplever, og ordene i debatten i går er bestemt ikke de sidste ord, der er sagt i denne sag,” siger hun.

Her kan du se selve debatten (video) fra Folketinget.

Her kan du se artikel om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes sager.

Her kan du se nogle af de artikler og indlæg, der har været bragt i debatten – (der primært har fundet sted på den politiske onlineavis Altinget, der kræver login).