Støt os i kampen

DKK
Støt os
Opklarende spørgsmål til PML/Tecfidera-sag

Vores artikel om et PML-tilfælde hos en europæisk Tecfidera-patient har affødt nogle spørgsmål, som kræver lidt opfølgning

Som vi skrev om i sidste uge her på hjemmesiden, er det kommet frem, at en europæisk Tecfidera-patient har fået konstateret hjernebetændelsen PML.
Patienten havde gennem flere år haft et meget lavt antal af de hvide blodceller i blodet, der kaldes lymfocytter.

Balancen i lymfocytterne er vigtig

Lymfocytterne, der normalt er med til at bekæmpe sygdomme er hos mennesker med sclerose også med til at trigge scleroseattakker, fordi de uvist af hvilken grund går til angreb på patienternes eget immunsystem. En af effekterne af Tecfidera er, at lymfocyttallet reduceres, så lymfocytterne ikke længere reagerer inflammatorisk - altså skaber den her ødelæggende betændelsestilstand. Tecfidera er derfor en såkaldt immunmodulerende behandling. Lymfocyt-antallet må dog ikke komme for langt ned, for så er ens immunsystem for svagt.

Vigtigt at holde øje med lynfocytterne

Er man bærer af den såkaldte JC-virus, hvilket cirka halvdelen af befolkningen er, så er man disponeret for at kunne udvikle PML, fordi det er JC-virus, der går ind i hjernen og forårsager hjernebetændelsen. Det er normalt ikke noget problem, fordi immunforsvaret holder JC-virus i ave. Men hvis man gennem en længere periode har et lavt lymfocyttal har man simpelthen ikke lymfocytter nok i blodet til, at de kan gå ind og bekæmpe JC-virussen i hjernen. Det er derfor, der kontinuerligt skal holdes øje med lymfocyt-tallet hos Tecfidera-patienter.

Skal Tecfidera-patienter JC-screenes?

Flere har så spurgt, om man ikke bør screene Tecfidera-patienter for JC-virus på samme måde, som man gør ved Tysabri-patienter, der også er I risiko for at udvikle PML. Det har myndighederne dog ikke vurderet nødvendigt. Og det bør heller ikke være nødvendigt for hvis bare man holder et konstant øje på lymfocyt-tallet, er der ikke noget problem. Og hvis man udelukker halvdelen af patienterne fra Tecfidera, ville man udelukke en del patienter fra at komme på en måske velfungerende behandling for lige netop dem.

Anden virkningsmekanisme ved Tysabri

Hvorfor er det så nødvendigt ved Tysabri? Det er det fordi, virkningsmekanismen for Tysabri er en anden end for Tecfidera. Hvor Tecfidera undertrykker lymfocytterne i blodet, blokerer Tysabri i stedet for lymfocytternes vej ind i hjernen. Så hvis man har JC-virus og er i Tysabri-behandling, så får JC-virus frit spil i hjernen, fordi der ikke kan komme nogle lymfocytter ind og nedkæmpe den. Også selvom man stadig har et fint lymfocyttal i blodet. Derfor er en JC-virus test for Tysabri-patienter vigtig, fordi det er den eneste indikator for, om man er i risikogruppen. Men for Tecfidera-patienter er en lymfocyttest af blodet altså nok.

Vil du gerne læse mere om spørgsmålet, blogger professor Gavin Giovannoni - en af de førende scleroseforskere i Storbritannien - om, hvad der rører sig i scleroseverdenen på denne blog (på engelsk). Her tager han også over flere indlæg fat i problematikken om Tecfidera og PML.