Okay at køre på Sativex i modsætning til Marinol

6. juli 2012
I modsætning til hvad Sundhedsstyrelsen har sagt om Marinol, er det ifølge justitsministeriet i orden, at køre på spasticitetsmidlet Sativex, selvom det også indeholder aktive stoffer fra Cannabis. Det giver Scleroseforeningen yderligere argument for at forfølge sagen om Marinol

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Efter at vi for et par uger siden her på hjemmesiden skrev en artikel om, at det er forbudt at køre, hvis man har indtaget Marinol, har flere henvendt sig og spurgt, om det samme gælder spasticitetsmidlet Sativex, som også indeholder aktive stoffer fra Cannabis. Men ifølge justitsministeriet er det ikke tilfældet.

Ok på recept
Selvom Sativex indeholder THC, som er opført på listen i ”bekendtgørelse om klassificering af færdselssikkerhedsfarlige stoffer”, så er Sativex også et receptpligtigt lægemiddel, og i færdselslovens paragraf 54 stk. 1 står der: ”Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, hvis blod under eller efter kørslen indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fastsat af justitsministeren er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden, og som ikke er indtaget i henhold til en lovlig recept.”

Vurder om du er påvirket
Så i og med, at man får Sativex på en lovlig recept, er det altså i orden, at køre bil, når man har indtaget præparatet. Dog står der også i færdselslovens paragraf 54 stk. 2, at: ”Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.”
Derfor må du altså ikke køre bil, hvis du føler dig påvirket af medicinen.

Tilbage til Sundhedsstyrelsen
Her i Scleroseforeningen mener vi, at de samme regler må være gældende for Marinol, der ligesom Sativex indeholder THC, da det også er et middel, der udleveres på recept, efter lægen har fået en udleveringstilladelse i Sundhedsstyrelsen. Den er nødvendig, fordi Marinol ikke er godkendt i Danmark på samme måde som Sativex. Derfor går vi nu tilbage til Sundhedsstyrelsen for, at foreholde dem de nye oplysninger og stiller også et officielt spørgsmål til Justitsministeriet om sagen. Vi forventer dog ikke et hurtigt svar på grund af sommerferien, men skriver så snart, der er nyt.

Du skal være på en stabil dosis først
I forhold til Sativex, skal du være opmærksom på, at Sativex-pakken er forsynet med en rød advarselstrekant. Det betyder, at Sativex i begyndelsen af behandlingen og ved stigende dosis virker sløvende. Det kan påvirke evnen til at færdes sikkert i trafikken, derfor må du ikke køre bil, når du begynder at bruge Sativex, før du er oppe på en stabil daglig dosis.

Er du påvirket, får du en bøde
Du skal også være opmærksom på, at i henhold til regler for medicin i trafikken, kan politiet altid henvise en patient til lægeundersøgelse, hvis de ikke synes, at vedkommende har kørt bil på en betryggende måde, og hvis lægen skønner, at patienten på nogen måde er påvirket, kan patienten risikere at blive dømt på samme måde som ved spritkørsel.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.