Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Nyt udspil om førtidspension og fleksjob
d. 2 december 2010

Med en begrundelse, om at unge skal have hjælp til at komme væk fra offentlig forsørgelse, lancerede regeringen i dag et udspil, som vil betyde, at fremtidige førtidspensioner kun tilkendes midlertidigt til unge under 40 år. Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind, er ikke imponeret.

Af Lotte Bach Hansen, journalist

”Jeg vil ikke risikere at sende en ung kvinde eller mand på førtidspension, hvis de med tiden kan have en masse at byde på. Derfor skal vi bruge tiden til at løse de problemer, de kæmper med. Og det gør vi bedst ved at give unge en sammenhængende og tålmodig hjælp gennem et udviklingsforløb,” udtalte beskæftigelsesminister Inger Støjberg i dag, da udspillet blev lagt frem for pressen.

Med udspillet vil regeringen forebygge, at mennesker under 40 år kommer på førtidspension. Desuden er det regeringens ønske at ændre fleksjobordningen, da de mener, at den i dag favoriserer de mere ressourcestærke personer.

Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, er grundlæggende uenig i baggrunden for regeringens udspil.

”Førtidspensionen har været inde i en rigtig god udvikling siden 2003. Den gode udvikling, hvor fleksjobordningen for alvor er slået igennem, har betydet flere med sclerose i fleksjob – og dermed færre på førtidspension. Derfor er det her udspil rigtig dårligt timet. Regeringen har haft psykiske lidelser i baghovedet, da de lavede udspillet. Dermed rammer man mennesker med handicap urimeligt hårdt og skaber unødig økonomisk utryghed blandt mennesker, som intet håb har om at deres sygdom forbedres eller brænder ud.”

Ifølge Mette Bryde Lind er det største problem ved udspillet, at regeringen har lavet det med det erklærede formål at spare penge på området.

”Undersøgelser viser, at når børn ser deres mor og far stå op om morgenen og gå på arbejde, vil de selv få en bedre tilknytning til arbejdsmarkedet som voksne. Og det har vi selvfølgelig brug for som samfund. Derfor skal fleksjobordningen støttes på alle mulige måder – både for mennesker med mange og få ressourcer. Vores medlemmer ønsker i stor stil at blive på arbejdsmarkedet, og vi kan som foreningen godt forstå, hvis man vil kigge på en reform af førtidspension og fleksjob. Men at gøre det med en besparelse på 5 milliarder som mål er simpelthen under lavmålet.”

Ydermere forarger det direktøren, at forslaget er diskriminerende.
”Man ønsker at sørge for flere ressourcesvage mennesker på fleksjob og færre ressourcestærke og højtuddannede. Men hvad med de læger, advokater og ingeniører der har brug for et fleksjob? Hvorfor skal de have mindre ret til det, fordi de har en længerevarende uddannelse og et højtlønnet job? Det er simpelthen diskriminerende,” siger Mette Bryde Lind og slutter af med at bekymre sig over de mange ressourcer, der skal bruges på fremover at genvurdere førtidspensioner hvert femte år.

”Jeg tør slet ikke tænke på de ressourcer, der skal bruges til at teste alle fremover. De ressourcer kunne bruges til meget andet mere relevant.”

Udspillet er endnu ikke vedtaget, og vil – hvis det bliver det – kun komme til at få betydning for kommende førtidspensionister og fleksjobbere.