Nyt stort studie afviser sammenhæng mellem CCSVI og sclerose

14. november 2013
Endnu et af de store amerikansk/canadiske CCSVI-studier er offentliggjort. Forskerne kan ikke se en sammenhæng mellem forsnævrede halsvener og sclerose
Thumbnail

I 2010 afsatte scleroseforeningerne i USA og Canada næsten 15 millioner kroner til syv store forskningsprojekter i CCSVI for at undersøge teorien, som den italienske læge Paolo Zamboni fremsatte i 2009 om, at forsnævrede halsvener har relation til sclerose. To af projekterne blev afsluttet tidligere i år, og her i oktober kom så resultatet af et tredje forsøg, der blev offentliggjort i tidsskriftet The Lancet. Og som i de to andre forsøg afviser forskerne, at der er en sammenhæng mellem CCSVI og sclerose.

To metoder

Det er et canadisk forskerhold fra flere canadiske forskningsenheder, der har kigget på prævalensen af CCSVI – altså hvor mange der har sygdommen på et givet tidspunkt. Forskerholdet har kigget på 177 personer i alt fordelt på 67 personer med attakvis sclerose, 12 personer med progressiv sclerose, 55 søskende til mennesker med sclerose og 43 raske kontroller. Alle blev undersøgt ud fra Paolo Zambonis fem kriterier for, hvornår man lider af CCSVI. Undersøgelserne skete med både ultralyd og venografi, som er røntgenundersøgelse af venerne.

Ingen forskel på grupperne

Resultatet var, at forskerne ved brug af venografi fandt CCSVI efter Zambonis kriterier hos 2 procent af menneskerne med sclerose, hos 2 procent af de raske søskende til sclerosepatienter og hos 3 procent af de raske kontroller. Veneindsnævringer fandtes hos 74 procent af menneskerne med sclerose, hos 66 procent af søskende-gruppen og hos 70 procent af de raske kontroller.
Ved brug af ultralyd fandt forskerne CCSVI efter Zambonis kriterier hos 44 procent af menneskerne med sclerose, hos 31 procent af de raske søskende, og hos 45 procent af de raske kontroller. Ultralydsundersøgelserne viste også, at 41 ud af 79 af personerne med sclerose ikke havde nogle abnormaliteter i deres hals- og hovedvener.

Afviser sammenhæng

Forskerne konkluderer dermed, at der ikke er nogen forbindelse mellem CCSVI og sclerose, og at det stadig er et åbent spørgsmål om forsnævrede vener har betydning for sclerosesymptomer. Forskellen i resultaterne mellem de to metoder forklares med følsomheden af metoderne, men ifølge forskerne er det vigtige at lægge mærke til, at procentandelen er nærmest ens for alle tre grupper. Dermed er der ikke belæg for at tro, at der er en sammenhæng mellem CCSVI og sclerose.

Forskerne påpeger, at det er interessant, at man finder en høj andel af halsforsnævring hos den raske kontrolgruppe.

”Vores resultater bekræfter, at veneforsnævringer er et hyppigt fund i den generelle befolkning, og at det ikke er et unikt anatomisk træk forbundet med sclerose,” udtaler Anthony Traboulsee, der har stået i spidsen for studiet. Han udelukker dog ikke, at der kan være en forbindelse mellem veneforsnævringer og sclerose, men siger, at den i så fald stadig er ukendt og virker til at være langt mere kompliceret end, hvad de nuværende teorier lægger op til.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.