Nyt længerevarende interferon på vej

28. januar 2013
Medicinalvirksomheden Biogen har offentliggjort nye resultater for et interferon-præparat, som har den egenskab, at patienterne ikke skal injicere sig så ofte som med de nuværende præparater

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

En injektion hver 14 dag eller én gang om måneden. Det kan være resultatet, hvis medicinalvirksomheden Biogen får godkendt sit nye interferon beta-1 a præparat, som de netop har offentliggjort nye data på via en pressemeddelelse.

Injektion én til to gange om måneden

Normalt skal man tage en indsprøjtning mellem hver anden dag og én gang om ugen, hvis man tager et af de interferon-præparater, der i dag er på markedet. Men Biogen har nu afprøvet at injicere det de kalder peginterferon beta 1-a både hver 14. dag og én gang om måneden.

Længere nedbrydningstid

Peginterferon beta 1-a er pegyleret, det vil sige, at interferonet er bundet til stoffet polyethylenglykol,. Det gør, at halveringstiden, det vil sige den hastighed, hvormed interferon nedbrydes i kroppen er betydeligt længere end ved normalt interferon.

En tredjedel færre attakker

Biogen har afprøvet stoffet på over 1.500 patienter med attakvis sclerose i et år. Nogle har fået stoffet hver 14. dag, nogle har fået det én gang om måneden og andre har fået placebo. Resultatet er, at hos de der fik det hver 14. dag blev attakraten reduceret med 35,6 procent i forhold til placebogruppen, og hos de, der fik det én gang om måneden, var attakraten reduceret med 27,5 procent.

Udmærket effekt

Finn Sellebjerg, neurologisk overlæge på Rigshospitalet og formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg kalder det en ”udmærket effekt” i forhold til andre interferon-præparater.

”Det Biogen ikke har fortalt noget om endnu er, hvorvidt man så danner flere antistoffer imod produktet, når det administreres på den måde. Og så vil jeg også gerne kende omfanget af bivirkningerne,” siger Finn Sellebjerg, der dog er positiv overfor, at patienter på interferon kan slippe med færre injektioner.

Kan det slå tabletterne?

Spørgsmålet er så, hvor interessant det er med endnu et interferon-produkt, når flere nye tabletbehandlinger er på vej ud på markedet i løbet af i år og måske næste år.

”Det er jo ikke en behandlingsmæssig revolution, men der skal nok være nogle patienter, der hellere vil nøjes med en indsprøjtning hver 14. dag eller en gang om måneden frem for at tage piller regelmæssigt. Der er mange, der har det godt på interferonbehandling, og som ikke nødvendigvis har lyst til at skifte til noget andet. For dem kan det helt sikkert godt være interessant at overveje at skifte til en ny formulering, som kræver færre injektioner,” siger Finn Sellebjerg.

Resultater fremlægges i marts

Biogen har endnu ikke ansøgt om en markedsføringsgodkendelse for peginterferon beta-1 a, men planlægger at fremlægge resultaterne fra studiet i sin helhed på en stor amerikansk neurologisk konference, der afholdes i marts i år.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.