Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Nyt forsøg viser ikke effekt af fiskeolie
d. 25 april 2012

Fiskeolie er godt. Men nyt forsøg viser ikke, at det har en effekt på sclerose. Det får dog ikke forskeren bag forsøget til at anbefale mennesker med sclerose at droppe fisk og fiskeolie.

En række forskere fra Norge har undersøgt fiskeolies virkning på sclerose. Til deres store overraskelse fandt de ingen positiv effekt på sygdommen.

Da mindre undersøgelser tidligere har vist, at fiskeolie havde en positiv virkning på sclerose, forventede forskerne, at deres forsøg ville give samme men resultat. Men sådan gik det altså ikke.

Drop ikke fisk og fiskeolie

Det betyder ifølge Øjvind Torkildsen, en af forskerne bag forsøget, dog ikke, at man nødvendigvis helt skal droppe fiskeolien som kosttilskud, hvis man har sclerose. Efter hans mening bør mennesker med sclerose indtage masser af fisk, og kan måske med fordel også fortsætte med kosttilskud, fordi fisk og fiskeolie indeholder d-vitamin.

Forskere fra 13 neurologiske afdelinger stod bag forsøget, som var dobbeltblindet og randomiseret. 92 mennesker med sclerose deltog i forsøget, som nu er blevet publiceret i tidskriftet Archives of Internal Neurology