Støt os i kampen

Støt os
Nyt CCSVI-studie fra Zamboni
d. 19 august 2011

Zamboni viser i et mindre optaktsstudie til sit store forsøg med 500 patienter, at en ballonudvidelse af venerne ikke tyder på at være farlig

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Mens vi venter på det store CCSVI-studie fra Paolo Zamboni, har han nu offentliggjort resultater fra et mindre studie. Zamboni, der er manden bag teorien om at forsnævrede halsvener har relation til sclerose, har opereret 15 patienter med attakvis sclerose, som alle led af forsnævrede vener.

Ingen komplikationer
De otte af patienterne, som alle også var på medicinsk behandling, blev opereret med det samme, mens de andre syv først blev opereret efter seks måneders medicinsk behandling. Ingen af patienterne oplevede komplikationer i forbindelse med operationen. Efter et år var venerne klappest sammen igen hos 27 procent af patienterne.

Fald i læsioner
Hos den gruppe der blev opereret umiddelbart var den årlige attakrate 0,12 procent, mens den var 0,66 procent hos dem, der først blev opereret efter seks måneder. MR-scanninger viste, at hjernelæsionerne i den første gruppe faldt med ti procent, mens den steg med 23 procent i de første seks måneder hos dem, der ikke blev opereret.
Zamboni konkluderer ud fra resultaterne, at ballonindgrebet er et sikkert indgreb, og at resultaterne er opmuntrende for at gå videre med det store multicenterforsøg.

Sammendrag af Zambonis forsøg (på engelsk)