Nye veje for foreningens kommunikation

30. august 2013
Kommunikationschef Peter Palitzsch Christensen redegør her for baggrund og beslutning om at ændre udgivelsen af Magasinet og udsende flere nyhedsbreve m.v.:

For 10 år siden havde Scleroseforeningen kun én kanal, når vi skulle kommunikerer med medlemmerne, nemlig medlemsbladet. I dag – 10 år senere – er spredningen af kanaler eksploderet. 85% af medlemmer med sclerose bruger hjemmesiden. En nyhed på hjemmesiden boomer i klik, fordi brugerne har delt den på Facebook. Youtube-kanalen er blevet en tv-station osv. osv. Brugerne møder Scleroseforeningen på alle mulige forskellige steder via forskellige kanaler.

Brugerne har flyttet sig og kanaludbuddet er mangedoblet. Flere lokalafdelinger siger ”de unge læser slet ikke magasinet” eller ”de vil have det på telefonen eller på nettet”. De elektroniske kanaler giver plads og mulighed for brugerinddragelse og mere tidssvarende kommunikation, som brugerne efterspørger.

Tiden er på den måde løbet fra medlemsbladet som den gode gamle envejskanal. Tiden er til at se medlemsbladet som én blandt flere kanaler i et differentieret kommunikationsbillede.

3 målgrupper

Siden begyndelsen af 2012 har Scleroseforeningen arbejdet på at kommunikere mere målrettet og strategisk med sine målgrupper. De forskellige målgruppers brug af bladet er blevet analyseret, bl.a. på baggrund af medlemsundersøgelser, fokusgrupper, drøftelser på formandsmødet m.m.

Dette arbejde er mundet ud i følgende anbefalinger:
- Vi skal arbejde med tre forskellige målgrupper: 1. mennesker med sclerose og nære pårørende og frivillige. 2. støttemedlemmer og perifere pårørende mfl. 3. den almene befolkning.
- Foreningen skal arbejde for mere målrettet og relevant kommunikation til de specifikke målgrupper.
- Foreningen skal arbejde for at blive mere digital i sin kommunikation for ikke at blive glemt i en tidslomme.
- Helt overordnet skal vi kommunikere mindst lige så meget som i dag, men arbejde på at flytte platformen og brugerne fra papir til online.

HBs beslutning

Som en konsekvens af dette, besluttede Hovedbestyrelsen ved sit møde onsdag den 28. august følgende:

- Medlemsbladet Magasinet skal relanceres med nyt design, nyt navn, ny stil.
- Medlemsbladet reduceres til fire årlige udgaver.
- Der optimeres på nyhedsbreve, online og sociale medier, hvor brugerne er i dag.
- For at ramme en rytme, der passer med de fleste lokalafdelingers ønske, reduceres aktivitetskalenderne til to halvårlige papirudgivelser suppleret med en udbygning af den elektroniske kalender (sms-notifikation mv).

Ændringerne sker fra nytår, men forinden vil lokalafdelingerne blive taget med på råd angående aktivitetskalenderens fremtid, blandt andet for at finde de mest hensigtsmæssige udgivelsestidspunkter.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.