Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
To nye professorer med speciale i sclerose
d. 7 maj 2012

Region Syd har fået to nye professorer i neurologi, som begge har hovedvægt på sclerose

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Den ene nye professor er overlæge Egon Stenager, der er centerleder ved Syddansk Universitet og Sygehus Sønderjylland, og som er udnævnt til professor i neurologi ved Syddansk Universitet, Institut for Regional Sundhedsforskning.
Egon Stenager, der for nylig blev tildelt årets Roseliv-pris, etablerede Skleroseklinikken i Esbjerg og Vejle i 2000, hvor han blev klinikchef. Stillingen blev udvidet til at også omfatte Sønderborg. De tre fælles klinikker benævnes Sydjysk Skleroseklinik.

Også forsker og centerleder
Sideløbende med sit kliniske arbejde arbejder Egon Stenager også med klinisk forskning i klinikkerne og i Det Danske Scleroseregister i København. Han er desuden centerleder ved SDU (Syddansk Universitet) og Sygehus Sønderjylland med ansvar for at udbygge sundhedsforskningen i hele Sygehus Sønderjylland.

Internationalt forskningssamarbejde
Hans forskningsområder omfatter multipel sklerose, rehabilitering, immunologi, genetik, ledsagesygdomme inklusive psykiatriske sygdomme, ledsagesygedomme ved neurologiske lidelser og registerforskning. Han har forskningssamarbejde med en række forskningsmiljøer regionalt, nationalt og internationalt og har udgivet godt 150 publikationer i form af artikler, bøger og bogkapitler.

Professor fra Ungarn
Den anden nyudnævnte er læge og ph.d. Zsolt Illes, der er udnævnt til professor i neurologi ved Syddansk Universitet, Klinisk Institut og samtidig ansat som overlæge ved Neurologisk Afdeling ved Odense Universitetshospital. Han er speciallæge i neurologi med særlig ekspertise inden for multipel sclerose. Zsolt Illes kommer fra en stilling som professor ved Neurologisk Institut, University of Pécs, Medical School i Ungarn, hvor han var leder af afsnittet for klinisk og eksperimentel neuroimmunologi. Zsolt Illes er uddannet læge fra Universitet i Pécs, hvor han også videreuddannede sig, mens han samtidig forskede inden for multipel sclerose.

Skal styrke samarbejde
Zsolt Illes har både været på forskningsophold i Tokyo i Japan og i Boston i USA,og hans opgaver i Odense bliver at udbygge forskningsaktiviteterne inden for mutipel sclerose både nationalt og internationalt. Han skal desuden etablere og udbygge eksisterende samarbejde med andre institutter på Syddansk Universitet samt forskningsenheder under Klinisk Institut og afdelinger på Odense Universitetshospital.

Læs mere om Egon Stenager her

Læs mere om Zsolt Illes her