Støt os i kampen

Støt os
Nye penge til NMO-forskning
d. 27 september 2011

Professor Trevor Owens på Syddansk Universitet har fået 2,5 millioner kroner til at forske i NMO, der er nært beslægtet med sclerose. Projektet vil derfor kunne give svar om begge sygdomme

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Det er Det frie Forskningsråd, der har haft pungen fremme for at udbetale helt præcist 2.530.727 kroner til Trevor Owens, der er professor på Institut for Molekylær Medicin på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet.

Pengene skal gå til at forske i NMO, Neuromyelitis optica, der er tæt beslægtet med sclerose, da begge sygdomme rammer centralnervesystemet.

Bedre kendt mekanisme
I forhold til den sygdomsudløsende mekanisme ved man mere om NMO end sclerose. NMO er ligesom sclerose en inflammatorisk demyeliniserende sygdom og skyldes, at patienten danner antistoffer mod en vandkanal, der hedder aquaporin-4. Aquaporin-4 sidder ved blod-hjernebarrieren, og når den går i stykker, mister hjernen vigtig beskyttelse imod eksterne angreb.

The missing link
Aquaporin-4 er imidlertid placeret i en type celler, der hedder astrocytter, og normalt forbinder man ikke den type celler med demyelinisering. ”Derfor er det et stort spørgsmål, hvorfor demyeliniseringen sker i NMO, og det er det, vi skal bruge pengene til at kigge på,” fortæller Trevor Owens.

Også interessant for sclerose
Projektet vil løbe over tre år, og Trevor Owens og hans forskerhold vil bruge mus, som injiceres med antistoffer mod aquaporin-4, for at undersøge sygdomsmekanismen. ”Det her er også interessant for mennesker med sclerose, for den her sygdomsmekanisme er på et eller andet niveau delt mellem de to patientgrupper. Så hvis vi finder nogle svar på, hvorfor der sker en demyelinisering i NMO, vil vi også få nogle svar omkring sclerosens sygdomsmekanisme,” siger Trevor Owens, der med pengene fra Det frie Forskningsråd nu har godt og vel halvdelen af det, han skal bruge til projektet. Den anden halvdel, skal han stadig ud og finde.