Nye kriterier for at diagnosticere sclerose

8. april 2011
Et internationalt panel har revideret de kriterier, der bruges for at fastslå diagnosen sclerose

Af Louise Wendt Jensen

Det kan ind i mellem være en langsommelig proces, at få stillet den diagnose, der hedder Multipel Sclerose.
Diagnosen stilles i dag ud fra de såkaldte McDonald-kriterier, som er opkaldt efter en nu afdød neurolog, der stod i spidsen for den gruppe, der satte kriterierne i 2001.

Flere kan få en diagnose

Et internationalt panel var sammensat af fagfolk udpeget af den amerikanske scleroseforening (National MS Society) og den europæiske komité for behandling og forskning i sclerose (ECTRIMS) har revideret kriterierne, og det betyder, at nogle, der ikke tidligere har kunnet få en diagnose på deres symptomer, nu kan.

Tidlig og effektiv behandling

”At behandle sclerose tidligt og effektivt er høst sandsynligt den bedste måde at undgå permanente skader på nervesystemet, så det er et centralt mål hurtigt at kunne diagnosticere sygdommen uden at gå på kompromis med nøjagtigheden. De opdaterede kriterier ser ud til at kunne opnå det mål,” udtaler professor i neurologi Aaron Miller, der er medicinsk rådgiver for den amerikanske scleroseforening og leder af sclerosecentret ved Mount Sinai Medical Center i New York.

Ét attak kan være nok

Diagnosticeringen af MS er stadig til dels en subjektiv proces, som stilles af en person, der er ekspert i sygdommen ud fra forskellige laboratorieundersøgelser og observationer. Med de nye kriterier vil man dog hurtigere kunne stille diagnosen, hvis man på MR-scanninger kan se tidlige forandringer i en eller flere læsioner. Det betyder blandt andet at nogle af de såkaldte CIS-tilfælde, det vil sige patienter, der kun har haft ét attak, vil kunne få diagnosen, hvis MR-scanninger understøtter det, og dermed kunne komme i behandling tidligere.

Emne på dansk møde

De danske neurologer og scleroseeksperter vil på deres næste møde i Dansk Multipel Sclerose Gruppe (DMSG) diskutere de nye diagnosekriterier og hvorvidt de har indflydelse på de behandlingskriterier Sundhedsstyrelsen har sat op for mennesker med sclerose.
De nye reviderede kriterier blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Annals of Neurology i februar.
Se artiklen her:

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.