Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Ny viden om, hvor sclerose begynder
d. 3 februar 2012

Man har hele tiden ment, at sclerose begynder inde i hjernen og breder sig udad, men ny forskning tyder på, at det omvendte kan være tilfældet

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Sclerose kan udvikle sig fra det yderste lag af hjernen, altså fra hjernebarken til de indre dybereliggende områder.
Det viser ny forskning fra den anerkendte Mayo Clinic og Cleveland Clinic i USA.
Tidligere har man ellers troet, at udviklingen af sclerose var en ”indefra og ud-proces”, hvor sygdommen begynder i hjernens hvide stof i hjernens midte og så senere spreder sig ud mod de yderste lag.

Betændelse i hjernebarken
Forskerne kiggede på vævsprøver fra hjerner fra sclerosepatienter, der kun havde haft sygdommen i kort tid hjerner og fandt, at de læsioner, der var i hjernebarken hos patienterne var meget betændte, hvilket er et andet resultat, end man har set ved obduktioner af patienter, der har haft sygdommen i årevis. Her er der som regel ikke længere tegn på betændelse i hjernebarken, og derfor har der været en teori om hjernebarken degenererer på grund af defekter i vævet og ikke på grund af sygdommen.

Vigtigt for ny medicin
Den påviste betændelse hos de tidlige sclerosepatienter siger dog forskerne, at det er sygdommen, der angriber hjernebarken, og at det måske sker som noget af det første. Det er vigtig viden, for der er ingen af de gængse behandlinger, der går målrettet efter hjernebarken. Derfor er det vigtigt, at forstå, hvordan hjernebarken er involveret i sygdomsforløbet, når man skal udvikle ny medicin, der skal ramme det helt rigtige sted for at stoppe sygdommen.

Se omtale af forskningen her på Mayo Clinic