Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Ny sclerosetablet lanceres nu i Danmark
d. 14 juni 2011

Men patienterne må vente lidt endnu. Først skal myndighederne herhjemme give endeligt grønt lys for brug af tabletten

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Medicinalvirksomheden Novartis lancerer i disse dage tabletbehandlingen Gilenya i Danmark.
Men selvom Gilenya nu findes i landet, kan neurologerne ikke umiddelbart udskrive de kapsler, som tabletterne i virkeligheden er.

Grønt lys og penge
Sundhedsstyrelsen skal først give grønt lys for brugen af Gilenya og specificere under hvilke betingelser behandlingen må anvendes, og hvem der må iværksætte den. Det ventes at ske i løbet af maj. Samtidig skal hver enkelt af de fem regioner bevilge penge til brug af Gilenya. Regionerne mødes blandt andet 12. maj i regi af Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS).

Godt med endnu et middel
Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind glæder sig over, at den nye behandling er kommet
”Det er godt nyt for mange mennesker med sclerose, at der nu kommer endnu et middel til behandling. Vi håber, at behandlingen nu hurtigt bliver tilgængelig for de patienter, som lægerne vurderer, vil have glæde af kapslerne,” siger Mette Bryde Lind, der fremhæver fordelen ved, at man slipper for at stikke sig, hvis man bliver sat i behandling med Gilenya.

Andenvalgsbehandling
Det europæiske lægemiddelagentur, EMA, har godkendt Gilenya som en såkaldt andenvalgsbehandling. Det vil sige, at den kun må gives til mennesker med attakvis sclerose, der oplever mindst ét attak indenfor tolv måneder trods immunmodulerende behandling med enten Interferon eller Copaxone. Undtagelsesvis kan tabletten gives til patienter, der oplever et særligt aggressivt sygdomsforløb. Sundhedsstyrelsen ventes at lægge sig op ad EMAs retningslinjer.

Ikke frit valg
Man kan derfor ikke bare kontakte sin neurolog og selv vælge, at man gerne vil prøve Gilenya. Det skal ske i tæt konsultation med neurologen ved et kontrolbesøg, hvor det vil blive vurderet, om man opfylder kravene for behandling.

Positivt supplement
Neurologerne er også glade for, at den nye sclerosekapsel nu er på vej.
”Det er et spændende stof, som ser ud til at være effektivt, og som vil supplere de præparater vi har nu på en positiv måde. Forhåbentlig kan vi snart få frigivet midler til at starte med bruge behandlingen. Det er nødvendigt, for Gilenya vil ikke kunne købes på almindelige apoteker, men vil blive udleveret fra sygehusene, som jo så også skal betale for medicinen,” siger Finn Sellebjerg, overlæge på Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet og formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg.

Læs mere om Gilenya her: