Ny sclerosemedicin på vej til markedet

26. juni 2012
Medicinalvirksomheden Genzyme har ansøgt både de amerikanske og europæiske lægemiddelmyndigheder om at få godkendt leukæmimedicinen alemtuzumab som behandlingsmiddel til sclerose

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Endnu et middel mod sclerose kan være på vej ud på markedet. Det er medicinalvirksomheden Genzyme, der har ansøgt om at få godkendt midlet alemtuzumab i både USA og Europa. Alemtuzumab, der mod sclerose skal markedsføres under navnet ”Lemtrada” er allerede godkendt som leukæmimedicin.

Gives kun en gang om året
Alemtuzumab er et antistof, som angriber de celler, der hedder lymfocytter og monocytter i immunsystemet, som man mener, er ansvarlige for de ødelæggende betændelsesprocesser, som forekommer ved sclerose. I de forsøg, man har udført med alemtuzumab er midlet blevet givet intravenøst fem dage i træk og så først igen året efter tre dage i træk.

Blandede resultater
De indledende forsøg med Alemtuzumab i sammenligning med betainterferonproduktet Rebif viste rigtigt lovende resultater med et fald i attakraten på omkring 70 procent. Efterfølgende forsøg har dog været knap så positive. Her har man kun set en nedsættelse af attakraten på 55 procent.

Moderat begejstring
Blandt andet derfor er Finn Sellebjerg, neurolog og overlæge og formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg heller ikke overbegejstret ved udsigten til det nye produkt.
”Principielt er jeg altid glad for nye produkter, fordi det er godt at have så mange behandlingsmuligheder som muligt, men de første forsøg med alemtuzumab så mere lovende ud end de efterfølgende, og selvom midlet har nogle styrker, har det også svagheder. Blandt andet nogle ret alvorlige bivirkninger,” påpeger Finn Sellebjerg.

Risiko for livslange effekter
Alemtuzumab kan blandt andet forårsage en sygdom i blodpladerne og nyrebetændelse hos visse patienter og en stor del af brugerne får problemer med skjoldbruskkirtlerne.
”Det som er meget alvorligt i brugen af alemtuzumab er, at midlet forårsager nogle livslange effekter, som man ikke bare lige kan slippe af med, hvis man ønsker at prøve noget andet, så derfor skal man tænke sig meget godt om, inden man går i gang,” siger Finn Sellebjerg.

Vil se flere undersøgelser
Han mener, at alemtuzumab godt kan have potentiale, men mangler at se nogle undersøgelser, hvor midlet sammenlignes med de andenvalgsbehandlinger vi i dag har i Danmark som Tysabri og Gilenya.
”Det er lidt svært at se, hvor midlet placerer sig i forhold til den medicin, vi allerede har, når man kun har sammenlignet det med Rebif. Derfor forholder jeg mig lidt afventende. Jeg vil ikke afvise, at det kan være bedre at bruge alemtuzumab tidligere end for eksempel Tysabri, men det kræver, at vi ser nogle flere undersøgelser,” mener Finn Sellebjerg.

Ukendt tidshorisont
Hvornår – og om i det hele taget – alemtuzumab kommer ud på markedet er endnu for tidligt at sige, men der vil i hvert fald gå mindst et års tid, inden lægemiddelmyndighederne har været igennem deres granskning af de udførte forsøg og sikkerhedsmaterialet og måske endnu længere tid.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.