Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Ny psykologgruppe på centrene etablerer sig
d. 12 marts 2010

Har du været til et af Scleroseforeningens mange kognitive møder og bagefter tænkt: ”Hvordan kan jeg lære mere om kognition og selv blive bedre til at tackle mine kognitive vanskeligheder?” Så er svaret nu klart: Sclerosecentrene er med deres nye, forstærkede psykologteam stedet for dig.

Af Lotte Bach Hansen, journalist

I sidste uge holdt Sclerosecentrenes psykologgruppe møde i Odense. Her midt i Danmark mødtes neuropsykologer og psykologer fra begge centre for at lægge en plan for deres fremtidige arbejde.
Det er nemlig noget nyt, at begge centre nu råder over henholdsvis én fast psykolog og én neuropsykolog. Før havde man en af Scleroseforeningens psykologer tilknyttet et antal timer om ugen, men med en opnormering har man altså nu fået sin ”egen” psykolog på begge centre samt to neuropsykologer. Ansættelsen af neuropsykologerne markerer et ønske om et øget fokus på de kognitive vanskeligheder, som kan følge med sclerosen.
Psykologerne og neuropsykologerne mødtes derfor for at definere deres kerneopgaver i fremtidens psykologteam.

Tværfagligt miljø og gavn af de andre brugere

Gruppen forklarer, at de ser frem til at hjælpe så mange af centrenes brugere som muligt, og de er begejstrede for det tværfaglige samarbejde på centrene:
”Af mange årsager går de psykologiske processer rigtigt hurtigt her på centrene. Dels er der et tværfagligt samarbejde, som gør, at hvis en bruger for eksempel kommer til os med en angstproblematik, så kan vi hjælpe med samtaler, samtidig med at ergoterapeuten for eksempel går med brugeren ud for at købe ind og opøve den færdighed. Eller vi kan hjælpe en bruger med at tale om sine smerter, mens fysioterapeuten sideløbende lærer brugeren afspændingsøvelser,” forklarer neuropsykolog Janni Engelbrecht.
Hun suppleres af hele gruppen, som fortæller, at en anden grund til, at det virkelig rykker, når de hjælper brugere på centrene er, at brugerne også har så meget glæde af hinanden.
”Det bliver legalt at bruge psykologerne, fordi alle kan se, at de andre også går ind på psykologens kontor. Det gør det mindre ”farligt”. Samtidig har vi en specialviden som psykologer, men den bliver virkelig godt suppleret af de ligesindede, som brugerne møder lige uden for døren. Af og til giver vi det også som opgave til brugerne, at de skal tale med de andre på centeret, og det kommer de som regel tilbage og fortæller, at de har fået virkeligt meget ud af,” fortæller psykologgruppen.

Psykologerne og neuropsykologerne sidder tilsammen med ekspertviden om en lang række emner og kan hjælpe brugerne med for eksempel:
- Smerter
- Nålefobi
- Kognitiv træning af indlæring, koncentration, hukommelse og overblik.
- Håndtering af sorg-, krise- og tab
- Seksualitet
- Søvnproblemer
- Depression