Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Ny opdagelse: Immunforsvaret og hjernen er forbundet

Amerikanske forskere har i et nyt musestudie fundet lymfekar, der forbinder hjernen med kroppens immunforsvar. En hidtil ukendt forbindelse, der kan være interessant i forbindelse med sclerose

Det er forskere fra University of Virginia Health System, der har gjort den banebrydende opdagelse. Banebrydende fordi man indtil nu har troet, at lymfesystemet ikke gik ind i hjernen.

Skjult ved stor blodåre

Det var en ph.d.-studerende på universitetet, der fandt en særlig måde, at undersøge de membraner, der dækker musehjernen, så vævet var intakt, og det var her han opdagede, at lymfekarrene gik op i hjernen. Grunden til, at de ikke er blevet opdaget før, er at de følger en stor blodåre, hvilket gør dem meget svære at se.

Lærebøger skal måske omskrives

Den nye opdagelse er offentliggjort online af det naturvidenskabelige magasin Nature, som har artiklen med i deres næste papirudgivelse. Lederen af University of Virginia Health Systems afdeling for neurovidenskab, Kevin Lee, kaldet det ”nødvendigt at ændre lærebøgerne” efter opdagelsen, da forskerholdet har fundet beviser på lymfesystemets eksistens i både mus og mennesker.

Mere forskning er nødvendig

Det skal nu undersøges nærmere om det holder stik, men opdagelsen er interessant, fordi lymfekarrene fører lymfevæske rundt i kroppen. Det er en vigtig del af kroppens immunforsvar, som jo er det, der går amok ved sclerose. Mere forskning er dog nødvendig for at finde ud af, om – og eventuelt hvordan - lymfesystemet spiller en rolle ved sclerose. Og om systemets eksistens kan danne nye muligheder for at stoppe de immunangreb, der sker under sygdommen.

Læs mere om opdagelsen her på University of Virginia Health Systems hjemmeside (på engelsk)