Ny myndighed udbetaler førtidspension, folkepension og boligstøtte

21. marts 2013
Fra den 1. marts 2013 er det ikke længere din kommune, men Udbetaling Danmark som udbetaler disse ydelser

Hvis du vil ansøge eller læse mere, kan du gøre det på www.borger.dk

På borger.dk kan du for eksempel

• Udfylde og sende ansøgninger
  • Få svar på de mest almindelige spørgsmål
  • Give besked, hvis din indkomst ændrer sig

Du kan ringe til Udbetaling Danmark om boligstøtte på telefon 70 12 80 63, og om folkepension og førtidspension på telefon 70 12 80 61 Du kan også ringe til Udbetaling Danmark hvis du har brug for vejledning om frivillig overgang fra gammel til ny pensionsordning.

Hvis du modtager førtidspension i henhold til de ”gamle” pensionsregler, der var gældende frem til 1. januar 2003:

• I 2013 kan du vælge at modtage førtidspension efter de nye regler gældende fra 1. januar 2003
  • Muligheden har betydning hvis du modtager almindelig, forhøjet almindelig, mellemste eller højeste førtidspension, invaliditetsydelse og bistandstillæg

Der kan være markante forskelle mellem de rettigheder, man har alt efter om man modtager førtidspension efter gammel eller ny ordning. Scleroseforeningen vil derfor opfordre til, at man i alle tilfælde kontakter Udbetaling Danmark for nærmere rådgivning om de økonomiske konsekvenser der kan være ved at skifte.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.