Støt os i kampen

Støt os
Ny formand for Danske Patienter
d. 20 april 2010

Tidligere overborgmester og sundhedsborgmester for Københavns Kommune, Lars Engberg, er blevet valgt som ny formand for to år

Paraplyorganisationen Danske Patienter, der repræsenterer Scleroseforeningen og 13 andre foreninger med tilsammen 800.000 medlemmer, har på sit repræsentantskabsmøde valgt Lars Engberg som formand.

Lars Engberg, der afgår som direktør for Nyreforeningen om få dage, kender det danske sundhedsvæsens udfordringer både fra sin tid som direktør i Nyreforeningen og fra sin tid som politiker i Region Hovedstaden, i Københavns Kommune og som politisk chef for H:S (Hovedstadens Sygehusfællesskab).

Danske Patienters fungerende formand Stig Hedegaard Kristensen glæder sig til samarbejdet og understreger, at Lars Engberg er den rette til at varetage opgaven:

”Jeg har stor tillid til Lars Engbergs faglige viden på sundhedsområdet og til hans stærke engagement i forhold til patienternes vilkår. Vi har fået en formand, der evner at samarbejde og skabe bred opbakning, og det er helt nødvendigt for at få patientperspektivet højt på den politiske dagsorden”, siger han.

Ifølge Danske Patienter er der nok af opgaver at tage fat på for den nyvalgte formand: Dårlige vilkår for medicinske patienter, usammenhængende indsats for mennesker med kroniske sygdomme og manglende tilbud til patienter med psykiske lidelser er nogle af de problemer, som mange patienter oplever.

”Det er uhyre vigtigt, at patientforeningerne står sammen, hvis vi skal fortsætte udviklingen mod et patientorienteret sundhedsvæsen. Der er indsamlet oceaner af patienterfaringer i de danske patientforeninger, og de skal bringes i spil, når politikere og ledere træffer beslutninger i sundhedsvæsenet. Jeg ser frem til at stå i spidsen for danske patienter og give mit bidrag til, at det altid er patienternes behov, der er i fokus” udtaler Lars Engberg.

Lars Engberg er valgt for 2 år og tiltræder pr. dags dato.