Ny dansk banebrydende viden om progressiv sclerose

15. oktober 2012
Verdensførende danske forskere præsenterede i weekenden spritny forskning støttet af Scleroseforeningen om progressiv sclerose. Resultaterne giver ny banebrydende viden og fornyet håb til en ellers længe overset gruppe

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Mennesker med progressiv sclerose har rent faktisk stadig aktiv betændelse i deres blod, og dæmmer man op for den, ser det ud til at dæmpe udviklingen af sygdommen i hjernen.

Det er det vigtige resultat, som en dansk forskergruppe ledet af Finn Sellebjerg, overlæge på Rigshospitalet, kunne præsentere her i weekenden i Lyon på den store årlige europæiske sclerosekongres, ECTRIMS.

Internationalt interessante resultater

Resultaterne blev offentliggjort på kongressens sidste dag, som ”late breaking news”, hvilket er et kvalitetsstempel, fordi det kun er interessante resultater, der er meget stor international interesse for, der bliver trukket frem. Og der er da også tale om verdensførende forskning. Der er nemlig kun meget få, der interesserer sig for at forske i progressiv sclerose.

”Progressiv sclerose har været kørt ud på et sidespor siden starten af 1990’erne, hvor man ikke så den store effekt af de første lægemidler som interferon og Copaxone på den gren af sygdommen,” forklarer Finn Sellebjerg, der er formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg.

Aktiv betændelse hos progressive

Siden den gang har man haft den antagelse, at progressiv sclerose skyldes en svækkelse af nerverne i hjernen, såkaldt neurodegeneration, og ikke en aktiv betændelsestilstand, som det er tilfældet ved attakvis sclerose, hvor betændelsen bevæger sig fra blodet ind i hjernen.

Men læge og ph.d.-studerende Jeppe Romme Christensen har under vejledning af Finn Sellebjerg fundet ud af, at progressive patienter rent faktisk også har aktiv betændelse i blodet. Og den betændelse hænger sammen med den sygdomsaktivitet, man ser i hjernen hos patienterne.

Tysabri har effekt

Det har Jeppe Romme Christensen vist ved at prøve at give progressive patienter medicinen Tysabri, der angriber betændelsen i blodet. Derved var der tegn på, at betændelsen i hjernen og skaderne i hjernevævet faldt hos patienterne. Det er en vigtig opdagelse, fordi det viser, at det rent faktisk er muligt at behandle progressive patienter med medicin, der angriber betændelsen i blodet.

Kan måske forebygge

Finn Sellebjerg understreger dog, at man ikke her og nu kan begynde at behandle progressive patienter med Tysabri.

”Vores forsøg er ikke stort nok til at konkludere endeligt på, men vores resultater viser, at der nu er et helt andet håb for progressive patienter end vi har kendt tidligere. Der er stor sandsynlighed for at vi i et eller andet omfang kan gå ind og behandle med den rette medicin,” siger Finn Sellebjerg.

Han understreger, at man ikke kan reparere de skader, der allerede er sket i nervesystemet, men man kan måske forebygge yderligere og i et vist omfang bremse sygdomsudviklingen.

Samme sygdom

En anden af Finn Sellebjergs ph.d.-studerende, Rikke Ratzer, har desuden vist, at der er så mange ligheder i generne mellem progressive og attakvise patienter, at man nu kan lægge låg på den teori, der har været fremme om, at der er tale om to forskellige sygdomme. Det er også vigtigt i behandlingsøjemed.

”Det betyder, at vi kan kigge på den medicin vi også bruger til mennesker med attakvis sclerose, og det åbner nogle helt nye perspektiver og interesse for en gruppe, der alt for længe har været sat hen i et hjørne,” siger Finn Sellebjerg.

Forskningen i progressiv sclerose har blandt andet været støttet af midler fra Scleroseforeningens såkaldte 25-øre kampagne.

Læs en længere uddybende artikel om forskningen i det nye nummer af MagaSinet her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.