Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Ny bog om sclerose af sclerosepatient
d. 30 april 2012

Anne-Kirsten Brønserud, der fik konstateret sclerose for knap ti år siden, har forfattet bogen ”Rundt om sklerose” med undertitlen ”ernæring, alternative behandlinger og sund håndtering af udfordringerne

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Da Anne-Kirsten Brønserud fik konstateret sclerose var diagnosekriterierne for sygdommen stadig sådan, at man skulle have to attakker før man kunne få medicin. Men den besked ville den i dag 57-årige kvinde ikke lade sig spise af med.

Gennemgik forskellige former for viden
Hun tog en alternativ sundhedsuddannelse som helipraktiker og gik i gang med at gennemgå al viden og forskning vedrørende sin sygdom. Både den videnskabligt accepterede og den alternative. Hun fandt ud af, at der var mange ting hun selv kunne gøre i kampen mod sygdommen, og det er der nu kommet en bog ud af.

Mange emner
Bogen ”Rundt om sklerose. Ernæring, alternative behandlinger og sund håndtering af udfordringerne” er udgivet på forlaget Books on demand og tager både fat på emner som belastning med kemikalier, fødevareintolerance, sclerosedæmpende kost og bevægelse og motion ved sclerose, men også hvordan man arbejder sig gennem krisen, når man får en sclerosediagnose, og hvordan man skaber livsglæde.

Sluppet af med symptomer
Anne-Kirsten Brønseruds forhåbninger om at blive fuldstændig helbredt, hvis hun bare lever sundt nok er med årene dalet og blevet omstillet til det hun selv kalder ”en mere realistisk forhåbning” om at bevare sit helbred, som det er nu. Men hun synes, hun er sluppet af med en række generende symptomer og har fem for alt fået mere energi.

Yderligere info på www.rundtomsklerose.dk