Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Nordiske miljøfaktorer påvirker indvandrere
d. 13 januar 2012

Nyt svensk studie viser, at indvandrere, der kommer til Sverige fra lande med lav forekomst af sclerose, øger deres risiko for at få sygdommen, når de kommer nordpå

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Studiet er lavet på Sahlgrenska universitetshospital, hvor man ved hjælp af det svenske scleroseregister og folkeregister har sammenlignet de 19 største indvandrergrupper i landet med den almindelige svenske befolkning. I de 19 grupper var der totalt 1327 sclerosepatienter, og undersøgelsen viste, at forekomsten af sygdommen i indvandrergrupper fra lande med en lavere scleroserisiko var højere i Sverige end i deres fødeland.

Iranere særligt udsatte
Dermed konkluderer forskerne, at miljø- og livsstilsfaktorer spiller en stor rolle for udviklingen af sclerose. Især for iranere, som faktisk havde en lidt højere risiko for at udvikle sclerose end de indfødte svenskere, efter de kom til landet. En risiko som var mere end dobbelt så høj som, hvis de var blevet i Iran. Det peger på, at iranere har en genetik, der betyder, at de er i særlig risiko for at udvikle sclerose, hvis risikofaktorerne indenfor miljø og livsstil ændrer sig.

Læs et resumé af undersøgelsen her